uWAŻNE DZIECKO
Wspiercie procesów uwagowych dziecka
Autorzy_rki: Uniwersytet im. Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
dr Małgorzata Wójtowicz Szefler, dr Monika Deja
Miejsce testowania: Centrum Pomocy Psychologicznej w Bydgoszczy
Czas: 2023 r.
Badań pokazują, że w Polsce ok. 5-7% dzieci w wieku przedszkolnym i około 15% w okresie nauki szkolnej mierzy się
z zaburzeniami uwagi czy zaburzeniami nadpobudliwości psychoruchowej z deficytami uwagi. Charakterystycznym dla tych zaburzeń są objawy takie jak: krótki okres skupienia uwagi, łatwe rozpraszanie się przez zewnętrzne bodźce, trudności
w wykonywaniu długotrwałej pracy nad jednym zadaniem, gubienie i zapominanie rzeczy, impulsywne działania oraz trudności w kontrolowaniu uwagi.
Rozwiązanie tego problemu we wczesnych latach dziecięcych zapobiega dalszym trudnościom rozwojowym, minimalizuje/ eliminuje zaburzenia emocjonalne i psychicznymi.
Innowatorki opracowały narzędzie, które uzupełnia brak pomocy i programów wspierających kształtowanie procesów uwagowych (tj. przerzutność uwagi, odporność na dystraktory, koncentrację, umiejętność hamowania reakcji) dziecka.
Przygotowane dwa typy scenariuszy zajęć tj. profilaktycznych i terapeutycznych to zestaw prostych w użyciu ćwiczeń, które przeprowadzone w formie zabaw są skutecznym treningiem procesów uwagowych.
Innowatorki stworzyły łatwy w użyciu, usystematyzowany program ćwiczeń, dzięki któremu rodzic, opiekun, nauczyciel przedszkolny czy terapeuta może trenować z dzieckiem procesy uwagowe, w atmosferze zabawy i przy pomocy przedmiotów codziennego użytku. Poza zestawem ćwiczeń w innowacji znajdziemy proste narzędzia do mierzenia postępów dziecka, dodatkowe wskazówki przydatne przy pracy oraz nagrania dźwiękowe będące elementem niektórych zabaw.
Dzieci w wieku przedszkolnym:
– u których występują symptomy zaburzenia funkcji uwagowych – dla nich dedykowany jest program ćwiczeń terapeutycznych.
– u których nie zaobserwowano zaburzeń w zakresie uwagi, ale ich środowisko rozwoju mogło wpłynąć negatywnie na kształtowanie się funkcji uwagowych.
– dla nich dedykowany jest program ćwiczeń profilaktycznych.
Rodzice, opiekunowie – którzy chcą w codzienną zabawę wpleść elementy umożliwiające trening funkcji uwagowych.
Nauczyciele terapeuci – specjaliści pracujący
w przedszkolach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, żłobkach itp. pracujący z dziećmi nad poprawą funkcjonowania poznawczego
i emocjonalnego.
Wskazówki
Po zapoznaniu się ze wskazówkami jak rozpoznawać
u dzieci problemy w zakresie funkcjonowania uwagi i przy użyciu wywiadu, sprawdź czy dziecko potrzebuje wsparcia terapeutycznego czy profilaktycznego.
Zajęcia
Ćwiczenia powinny przypominać zabawę i być dla dziecka przyjemne. Pamiętaj aby dobrze zapoznać się
z przebiegiem ćwiczeń – tak aby zabawa przebiegała płynnie.
Wspomaganie
Poza wykorzystaniem zabaw opisanych w materiałach, warto poszerzyć swoją wiedzę o to, jakie zachowania osoby dorosłej pomogą dziecku w rozwoju procesów uwagowych.
Efekty
Sprawdzanie postępów dziecka ułatwi Tobie arkusz obserwacji, który w prosty sposób umożliwia porównanie zachowań dziecka między pierwszymi i ostatnimi zajęciami. Powtarzanie zabaw cyklicznie pozwoli na utrzymanie osiągniętych rezultatów.
Przygotowanie
Zanim rozpoczniesz zabawę z dzieckiem zadbaj o: otoczenie, w którym będziecie przebywać, komfort psychofizyczny dziecka.
Innowacja jest łatwa w użyciu i już po kilku próbach pracy ze scenariuszami zauważalne są postępy u dzieci – to zwiększa motywację do dalszej pracy.
Prawidłowe funkcjonowanie kontroli uwagi wpływa korzystnie na jego dalszy rozwój poznawczy, funkcjonowanie emocjonalno-społeczne, a także jest podstawą samoregulacji zachowań i emocji.
W trakcie prowadzenia zajęć zauważono m.in. : wzrost gotowości do podejmowania nowych wyzwań, szybszą reakcję
i wykonanie poleceń, umiejętność szybszego zauważenia własnego błędu i skorygowanie go, wzrosła zdolność zapamiętywania.
Dzięki innowacji rodzice dowiedzieli się jak w prosty sposób można ćwiczyć z dzieckiem, kontrole uwagi. Oceniali scenariusze jako łatwe w użyciu, a jako szczególny walor wskazywali brak konieczności stosowania drogich zabawek i pomocy terapeutycznych.
Ćwiczenia można wykorzystywać jako środki profilaktyczne dla młodszych dzieci i w celach korekcyjno- terapeutycznych dla dzieci starszych, w tym z trudnościami rozwojowymi.
Wśród części rodziców możemy napotkać problem z motywacją do prowadzenia tego typu działań ze swoimi dziećmi. Ważne wydaje się więc, aby w przedszkolach i żłobkach nauczyciele wiedzieli, że takie rozwiązanie istnieje i nie tylko podpowiadali rodzicom, by je stosowali, ale może także pokazywali rodzicom jak to zrobić, zaprezentowali na początek kilka ćwiczeń.
Rodzice nie zawsze są przekonani o potrzebie rozwiązania, dlatego dobrze jest zaplanować odpowiednie rozpropagowanie innowacji.
Dobrą praktyką jest aby specjalista pokazał rodzicom kilka ćwiczeń, zachęcając ich tym samym do pracy ze scenariuszami.
Zaproponowane zabawy wymagają powtarzania – przy uwzględnieniu potrzeb
i możliwości rozwojowych dzieci.
Spotkania brainstormingowe
Zapraszamy przedstawicieli władz lokalnych, kadrę instytucji systemu pomocy społecznej, NGO i wszystkie osoby, które zajmują się polityką społeczną i innowacjami społecznymi. Spotkane dedykowane jest wszystkim tym, którzy dostrzegają konieczność niwelowania nierówności społecznych i chcą działać na rzecz zmiany sytuacji osób wykluczonych,...
Webinary o innowacjach
Chcecie posłuchać o naszych innowacjach ? Zapiszcie się na webinary organizowane przez ROPS w Szczecinie: 07.12 w godzinach 13.00 - 15.00; innowacja „Bunya – Kraina możliwości”Gra karciano-narracyjna, której celem jest zaangażowanie dzieci w proste interwencje w przestrzeni publicznej np. sadzenie kwiatów, malowanie donic. W innowacji głos mają...
Wizyta studyjna dla innowatorów!
Inkubator Włącznik Innowacji Społecznych serdecznie zaprasza na wizytę studyjną, która odbędzie się w dniach 4 – 5 grudzień 2023 r. w Bydgoszczy. Wizyta obfitować będzie w warsztaty, dyskusje, wymianę doświadczeń. W ramach wizyty zapewniamy Państwu nocleg, wyżywienie oraz transport z Poznania do Bydgoszczy oraz z Bydgoszczy...
Upowszechnianie – Włącznik Innowacji Społecznych
Z wielką radością informujemy, że wybraliśmy pięć innowacji do upowszechniania w ramach projektu Włącznik Innowacji Społecznych „Niezbędnik edukacyjny dziecka z alergią” Fundacja Allergia „Opracowanie projektów zabawek terapeutycznych wydrukowanych na drukarce 3D oraz scenariuszy zajęć terapeutycznych dla dzieci przed...
Akademia Innowacji Społecznych
Zapraszamy na nasz najnowszy cykl szkoleniowy pn. Akademia Innowacji Społecznej! Dzięki Akademii nauczysz się korzystać z wybranej innowacji społecznej, a także dowiesz się jak nauczyć tego inne osoby!Szkolenia dedykujemy specjalistom i specjalistkom w danej dziedzinie i oferujemy zdobywanie wiedzy w 3. modułach szkoleniowych: Teoria — dowiesz...
Wizyta studyjna w Osadzie Janaszkowo
Zapraszamy asystentów i asystentki osób z niepełnosprawnościami oraz rodziny na wizytę studyjną do prowadzonej przez Fundację im. dr Piotra Janaszka Podaj Dalej - OSADY JANASZKOWO. Kiedy i o której? 13. września w godzinach 9.00-16.00Adres: Wąsosze 73A 62-561 W trakcie naszego spotkania chcemy posłuchać w jaki sposób realizowana jest asystentura...
Innowacje społeczne na Kongresie Kobiet
Drugiego i trzeciego września, będziecie mogli(-ły) spotkać nas na XV Kongresie Kobiet, który odbędzie się w na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich! Wiodące hasła tegorocznego kongresu to: RÓWNOŚĆ, EDUKACJA, PRZYSZŁOŚĆ, a w te treści świetnie wpisują się INNOWACJE SPOŁECZNE.Żebyście na pewno nas znaleźli(-azły), agendę w formacie pdf...
Forum Zmian Społecznych
Forum Zmian Społecznych pn. ,,Seksualność i rodzicielstwo osób z niepełnosprawnością intelektualną”. We współpracy z Wydziałem Studiów Edukacyjnych UAM i Centrum Wspierania Relacji zapraszamy na wydarzenie, na którym łączyć będziemy perspektywę praktyczną i naukową. Szczegółowy plan wydarzenia opublikujemy na począ...
Seminarium innowacji społecznych
Już 15 maja w Koninie odbędzie się Seminarium na rzecz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, które organizujemy z Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie. Zapraszamy 15 maja 2023 r. do Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie, ul. Sosnowa 14, godzina 10.00 do 15.00, sala 208. W trakcie wydarzenia innowatorki zaprezentują 4. in...
Uczymy się razem i osobno!
Dziś kilka słów o innowacji ,, Uczymy się razem i osobno", która jest odpowiedzią na potrzebę zapewnienia alternatywnego miejsca edukacji dla dzieciz niepełnosprawnościami, w duchu edukacji włączającej. Osią innowacji jest podejście skoncentrowane na budowaniu relacji z dziećmi, opartej na zaufaniu i indywidualnym podjeściu.Innowacja wykorzystuje...
Klub Świadomej Młodzieży
Zakończone zostały pracy nad innowacją Klub Świadomej Młodzieży – ogromne brawa dla innowatorów i innowatorek Celem KŚM jest zrzeszanie różnorodnych młodych ludzi w spektrum autyzmu, by działali na rzecz spraw ważnych dla siebie i środowiska obywatelskiego. Został przetestowany model pracy oparty na wzmacnianiu zasobów i po...
Konsultacje z Pauliną Gołaską – Ciesielską na Targach Edukacyjnych w Poznaniu
Dr Paulina Gołaska-Ciesielska – założycielka Centrum Wspierania Relacji, fundatorka i prezeska Fundacji Relacyjni, redaktorka naczelna czasopisma “Człowiek i Relacje”. Psycholożka, pedagożka specjalna, badaczka, terapeutka relacyjna. Członkini IARPP (Międzynarodowego Towarzystwa Psychoterapii i Psychoanalizy Relacyjnej). Od...
Anna Janiak – spotkasz ją na Targach Edukacyjnych w Poznaniu
Anna Janiak – pasjonatka neuroróżnorodności, „zafiksowana” na poszukiwaniu sposobów wsparcia osób z wyzwaniami rozwojowymi, poprzez kształtowanie świadomego środowiska ich życia, nauki i pracy. Pedagożka specjalna, posiadająca wieloletnie doświadczenie w pracy z osobami w spektrum autyzmu oraz innymi wyzwaniami rozwojowymi ...
Sylwia Kowalska – ekspertka od zadań niemożliwych – goście na Targach edukacyjnych
Sylwia Kowalska – współtwórczyni Fundacji Autism Team oraz Inicjatywy Obywatelskiej Chcemy Całego Życia, w których działa społecznie na rzecz poprawy jakości życia osób z niepełnosprawnościami. Działaczka na rzecz środowiska rodzin osób z autyzmem. Współinicjatorka ruchu rodziców i opiekunów osób z niepełnosprawności...
Monika Sawicka – matematyczna czarodziejka! Kogo możesz spotkać na Targach Edukacyjnych w Poznaniu
Monika Sawicka – nauczycielka matematyki, z nieszablonowym podejściem do edukacji w szkole. Innowatorka i pasjonatka, poszukująca skutecznych form i metod nauczania matematyki w opolskiej Fundacji Rozwoju Edukacji Empatycznej FREE. Założycielka Akademii Logicznego Myślenia i Matematyki w Opolu, zarażająca pasją do matematyki swoi...
To już za tydzień! – Program warsztatów i konsultacji na Targach Edukacyjnych w Poznaniu.
Jak już na pewno zauważyliście będziemy obecni na Targach Edukacyjnych w Poznaniu! Zapraszamy do skorzystania z konsultacji na naszym stoisku pn. „Dziecko z alergią w szkole”, „Uczeń w spektrum autyzmu w edukacji”, „Dziecko w spektrum autyzmu w szkole” oraz warsztatów „Dziecko z alergią w szkole, prezentacja innowacji społ...
Poznajcie Janka Gawrońskiego
? Kolejną osobą, która będzie z nami na Targach Edukacyjnych jest Janek Gawroński! Siedemnastolatek w spektrum autyzmu i z milionem innych zalet. Samorzecznik, społecznik, działa w Fundacji Autism Team, Inicjatywie Obywatelskiej „Chcemy całego życia!” oraz Inicjatywie „Nasz Rzecznik”. Pomysłodawca i organizator Klubu Świadom...
Innowacje na Targach Edukacyjnych w Poznaniu
W dniach 10-12 marca będziemy na Targach Edukacyjnych w Poznaniu Jesteś nauczycielem (-ką), pedagogiem (-żką), psychologiem (-żką) szkolnym? Masz pytania dotyczące pracy z dzieckiem w spektrum autyzmu lub dzieckiem z alergią? Jesteś rodzicem i chcesz wesprzeć Twoje dziecko w edukacji? A może Twoje dziecko lub uczeń nie lubi uczyć s...
Poznajcie nasze ekspertki – Targi Edukacyjne w Poznaniu
Poznajcie nasze ekspertki Joannę Kuczyńską i Agnieszkę Panocką z Fundacji Allergia W Fundacji prowadzą działania edukacyjne nt. alergii i możliwych jej konsekwencji, funkcjonowania dzieci z alergiami w żłobkach, przedszkolach i szkołach (zarówno od strony psychologicznej, jak i obowiązujących regulacji prawnych), bezpieczeństwa po...
Na rozdrożu – rodzina w obliczu ubezwłasnowolnienia
Przedstawiamy innowację Fundacji Fiona pt. „Na rozdrożu – rodzina w obliczu ubezwłasnowolnienia”, dotyczącą problematyki procesu ubezwłasnowolnienia osób z niepełnosprawnościami. Innowatorzy i innowatorki wypracowali 3 broszury zawierające – doświadczenia rodzin, wiedzę z zakresu formalno-prawnego i wsparcia rodzin w ...