Niezbędnik edukacyjny
dziecka z alergią
Zastrzyk wiedzy o adrenalinie
Autor innowacji: Fundacja Allergia
Miejsce testowania: Fundacja Allergia
Czas: 2022
Niezbędnik edukacyjny
dziecka z alergią
Zastrzyk wiedzy
o adrenalinie
Autor innowacji: Fundacja Allergia
Miejsce testowania: Fundacja Allergia
Czas: 2022
„Niezbędnik edukacyjny dziecka z alergią” ułatwia przedstawienie nauczycielom i dyrekcji szkoły czy przedszkola informacji dotyczących alergii i anafilaksji. W innowacji znajdziecie dokumenty, które mogą stanowić zabezpieczenie formalno-prawne dla placówki oraz materiały instruktażowe, pomocne w rozpoznaniu objawów wstrząsu anafilaktycznego i reagowaniu na nie. Dzięki tym narzędziom łatwiejsze jest rozpoczęcie współpracy kadry szkoły, rodzica i ucznia z silną alergią.
Innowacja powstała aby wesprzeć dzieci w wieku 3-10 lat, które są zagrożone anafilaksją i często doświadczają wykluczenia w dostępie do edukacji (np. odmowa przyjęcia do przedszkola lub decyzja rodzica o edukacji domowej spowodowana lękiem o zdrowie i życie dziecka).
Dla nauczycieli, dyrekcji szkół i przedszkoli dedykowane są: instruktaż i schemat pierwszej pomocy w przypadku wstrząsu anafilaktycznego, formularz wniosku rodziców o podawanie leków dziecku z alergią
w przedszkolu/szkole zgodnie z zaleceniami lekarskimi oraz zgody pracownika na ich podanie, karta dziecka
z alergią.
Rodzice dzieci z alergią mogą skorzystać także ze scenariusza rozmowy rodzica z nauczycielem
o anafilaksji.
krok po kroku
Jak to zrobić?
Rodzice dzieci z alergią
Zapoznaj się ze scenariuszem rozmowy rodzica
z nauczycielem o anafilaksji. Odbądź rozmowę
z nauczycielem. W następnym kroku zaprezentuj gotowe materiały instruktażowe, pozwalające rozpoznać wstrząs anafilaktyczny i w jaki sposób na niego zareagować. Złóż formularz o podawanie leków dziecka z alergią
w przedszkolu/szkole, zgodnie z zaleceniami lekarskimi.
Dyrekcja szkół i przedszkoli
Przeprowadź rozmowę z rodzicem i nauczycielem, pozyskując pełne spektrum informacji o sytuacji. Zapoznaj się z materiałem instruktażowym i ze schematem udzielenia pierwszej pomocy w przypadku wstrząsu anafilaktycznego. Ustal z pracownikami placówki, osobę odpowiedzialną za podanie leków i poproś o podpisanie formalnej zgody.
Nauczyciele
Przeprowadź rozmowę z rodzicem pozyskujące pełne spektrum informacji o sytuacji. Zapoznaj się z materiałem instruktażowym i ze schematem udzielenia pierwszej pomocy w przypadku wstrząsu anafilaktycznego. Przyjmij od rodzica formularz o podawanie leków dziecka z alergią w przedszkolu/szkole, zgodnie z zaleceniami lekarskimi. Ustal z dyrekcją dalsze kroki działania.
krok po kroku
Jak to zrobić?
rodzice
Zapoznaj się ze scenariuszem rozmowy rodzica
z nauczycielem o anafilaksji. Odbądź rozmowę
z nauczycielem. W następnym kroku zaprezentuj gotowe materiały instruktażowe, pozwalające rozpoznać wstrząs anafilaktyczny i w jaki sposób na niego zareagować. Złóż formularz o podawanie leków dziecka z alergią
w przedszkolu/szkole, zgodnie
z zaleceniami lekarskimi.
Nauczyciele
Przeprowadź rozmowę
z rodzicem pozyskujące pełne spektrum informacji o sytuacji. Zapoznaj się z materiałem instruktażowym i ze schematem udzielenia pierwszej pomocy w przypadku wstrząsu anafilaktycznego. Przyjmij od rodzica formularz
o podawanie leków dziecka
z alergią w przedszkolu/szkole, zgodnie z zaleceniami lekarskimi. Ustal z dyrekcją dalsze kroki działania.
Dyrekcja szkół i przedszkoli
Przeprowadź rozmowę
z rodzicem i nauczycielem, pozyskując pełne spektrum informacji o sytuacji. Zapoznaj się z materiałem instruktażowym i ze schematem udzielenia pierwszej pomocy w przypadku wstrząsu anafilaktycznego. Ustal z pracownikami placówki, osobę odpowiedzialną za podanie leków i poproś
o podpisanie formalnej zgody.
Rodzice testujący uwagę zauważyli, że innowacja wpływa m.in. na:
Minimalizację lęku przed anafilaksją nauczycieli:
„Ogólnie kadra jest przerażona i boją się przejąć opiekę nad dzieckiem w szkole. Na pewno zgłaszali potrzebę dodatkowego przeszkolenia medycznego. Materiały przedstawione (szczególnie film) był niezwykle pomocny w rozmowach.(…) Uważam, że bez tych materiałów rozmowa na sucho byłaby bardzo trudna. Niezbędnik spełnia swoją rolę w pełni”.
Minimalizację lęku przed rozmową z placówką u rodzica:
„Wszystkie narzędzia oceniam bardzo dobrze, bardzo mi pomogły, dodały odwagi, gdyż wcześniej nie wiedziałam jak popierać niektóre argumenty. Największe wrażenie wywarł film. Rozmowy przebiegały w przyjaznej atmosferze mimo moich obaw. *…)
„(…)Daje to przede wszystkim spokój jeśli chodzi o dyskusje na poziomie merytorycznym”.
„Rozmowy z pracownikami przedszkola były jak dla mnie bardzo stresujące i trudne(…). Początkowo słyszałam 'musimy zapoznać się z tematem’, 'specjalna dieta dla 1 dziecka jest zbyt droga’, 'a swoje posiłki? Ale wie Pani, sanepid’. Z pomocą przyszły materiały przygotowane przez Was, wszystkie są bardzo przydatne. Przede wszystkim mnie jako rodzica utwierdziły w przekonaniu, że muszę walczyć dla dobra swojego dziecka, że trzeba pokazać innym, że można normalnie funkcjonować i niestety, w obecnych czasach być przygotowanym na każdą ewentualność i kolejny przypadek. Mając ze sobą te materiały, byłam spokojniejsza. (…). Dyrektor wyraził zgodę na własne posiłki, na zebraniu rodziców wyszedł z propozycją nie przynoszenia cukierków na urodzinki, a dzieci w zamian otrzymają dyplomiki. Ponadto poproszono mnie o kolejne spotkanie, celem instruktażu z podania adrenaliny.
„Wszystko bardzo mi się przydało, w szczególności scenariusz rozmowy który pozwolił przygotować się na wszelkie argumenty”.
Powrót rodziców na rynek pracy:
„Moje dziecko mogło pójść do przedszkola, a co za tym idzie- ja do pracy. Panie bardzo przekonał film, myślę, ze jednak podanie tej adrenaliny i strach przed zrobieniem krzywdy jest największym problemem. Film przekonał jednak wszystkich, obejrzeli go wszyscy pracownicy! Czuje ogromna wdzięczność za Wasza prace!”
Powiązane innowacje
Pamiętaj o
Warunkiem pełnego sukcesu jest współpraca wszystkich stron:
- Rodzica, który porozmawia z nauczycielami i przedstawi materiały;
- Grona pedagogicznego w szkole, które zapozna się z materiałami;
- Nauczyciela, wychowawcy lub innego pracownika szkoły, który wziąłby odpowiedzialność i podpisał wymagany prawem dokument – zgodę na podanie leku.
Karta dziecka z alergią to narzędzie przede wszystkim dla dyrektora – ale powstaje przy współpracy rodzica, nauczyciela, dyrekcji oraz lekarza.
Formularz podawania leków to narzędzie niezbędne dla dyrektora.