Matematyka 3 i 3/4
Kompas w matematycznej przygodzie
Autorzy_rki: Fundacja Edukacji Empatycznej FREE
Miejsce testowania: Akademia Logicznego Myślenia, Opole
Rozwiązanie „Matematyka 3 i ¾” jest wyjściem naprzeciw potrzebom dzieci, w szczególności dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, które mają trudności w nauce matematyki na pierwszym etapie edukacyjnym. Dzięki ciekawie opracowanym ćwiczeniom, opartym na myśleniu obrazowym, nauka matematyki staje się ciekawą przygodą. Uczniowie dzięki zajęciom prowadzonym przy wykorzystaniu innowacji mają usystematyzowaną wiedzę z matematyki, a tym podstawa programowa
z matematyki klas 4-6 jest łatwiejsza do opanowania.
Kluczowymi założeniami innowacji jest podążanie za zainteresowaniami dziecka i wplatanie ich w zadania matematyczne, myślenie wizualne oraz brak określonego czasu na liczenie zadania. Wszystko to powoduje, że dziecko zachowuje wysoki poziom motywacji i zainteresowania.
Innowacja skierowana jest do dzieci w spektrum autyzmu, uczniów 3 klasy szkoły podstawowej, którzy ze względu na trudności edukacyjne i wyzwania rozwojowe mają wydłużany pierwszy etap edukacyjny.
Grupy lub organizacje pozarządowe zrzeszające dzieci w edukacji domowej,
Szkoły ogólnodostępne, w których materiały będą wykorzystywane podczas zajęć z matematyki, zajęć rewalidacyjnych lub wyrównawczych,
Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej;
Rodzice samodzielnie uczący swoje dzieci w domu (w ramach edukacji domowej, nauczania indywidualnego lub pracujący z dzieckiem, które wymaga dodatkowego wsparcia).
Jak to zrobić?
Początki
Polecamy zacząć od 9 rozdziału, który jest „nawigacją” po materiale z matematyki.
Checklista
Zaplanuj czas na przygotowanie materiałów, to ważne aby były one atrakcyjne dla dzieci.
Instruktarze
Przeczytaj dokładnie instruktarze przygotowania się do zajęć, część ćwiczeń wymaga przygotowania materiałów, dlatego warto zajrzeć tam wcześniej.
Aktualizacja
Podążaj za indywidualnymi możliwościami dziecka, niech wspólna nauka będzie zabawą.
Dobrze przygotowane materiały wzbudzają ciekawość, chęć poznania i zaangażowania wyzwalają ogromną motywację wewnętrzną, pozwalając na opanowanie treści, które wcześniej były poza zasięgiem dziecka.
Dzieci nie chciały wychodzić z zajęć i od razu dopytywały się o kolejne. Uczniowie dzięki odnoszeniu sukcesów (nie musieli gonić do przodu, pracowali we własnym tempie dzięki temu prędzej czy później wyćwiczyli daną umiejętność) odzyskali pewność siebie, a matematyka zaczęła kojarzyć się z czymś przyjemnym – zabawą i radością z sukcesów.
„Testowane materiały były rewelacyjne. Forma przemycania treści matematycznych, sprawdzanie umiejętności poprzez zabawę, zaspokojenie ciekawości i efekt końcowy bardzo pozytywnie wpłynęło na ucznia. Lekcja zakończona pytaniem ucznia: na następnych zajęciach też tak będziemy się uczyć? -mówi wszystko.”
„Moje dziecko na drugi dzień wieczorem leżąc już w łóżku samo z siebie powiedziało” ale fajna była ta gra z liczeniem
i robieniem tej kartki”. To jest chyba najlepsza rekomendacja jaką mogłabym dać dla materiałów przygotowanych przez panią Monikę”
Kluczowa jest otwartość nauczyciela na podejście w rozwijaniu kompetencji matematycznych ucznia, oparte na podążaniu za dzieckiem, pozwolenia mu na pracę we własnym tempie.
Ważne jest aby nauczyciele mieli czas i przestrzeń na zapoznanie się
z materiałami, czy nawet przetestowanie ich na sobie. Przydatna jest także wymiana doświadczeń pomiędzy nauczycielami.
Praca na opracowanych materiałach, zwłaszcza na początku, może wymagać włożenia dużo większego wysiłku w przygotowanie zajęć niż praca na klasycznych materiałach takich jak podręcznik czy zeszyt ćwiczeń.
Spotkania brainstormingowe
Zapraszamy przedstawicieli władz lokalnych, kadrę instytucji systemu pomocy społecznej, NGO i wszystkie osoby, które zajmują się polityką społeczną i innowacjami społecznymi. Spotkane dedykowane jest wszystkim tym, którzy dostrzegają konieczność niwelowania nierówności społecznych i chcą działać na rzecz zmiany sytuacji osób wykluczonych,...
Webinary o innowacjach
Chcecie posłuchać o naszych innowacjach ? Zapiszcie się na webinary organizowane przez ROPS w Szczecinie: 07.12 w godzinach 13.00 - 15.00; innowacja „Bunya – Kraina możliwości”Gra karciano-narracyjna, której celem jest zaangażowanie dzieci w proste interwencje w przestrzeni publicznej np. sadzenie kwiatów, malowanie donic. W innowacji głos mają...
Wizyta studyjna dla innowatorów!
Inkubator Włącznik Innowacji Społecznych serdecznie zaprasza na wizytę studyjną, która odbędzie się w dniach 4 – 5 grudzień 2023 r. w Bydgoszczy. Wizyta obfitować będzie w warsztaty, dyskusje, wymianę doświadczeń. W ramach wizyty zapewniamy Państwu nocleg, wyżywienie oraz transport z Poznania do Bydgoszczy oraz z Bydgoszczy...
Upowszechnianie – Włącznik Innowacji Społecznych
Z wielką radością informujemy, że wybraliśmy pięć innowacji do upowszechniania w ramach projektu Włącznik Innowacji Społecznych „Niezbędnik edukacyjny dziecka z alergią” Fundacja Allergia „Opracowanie projektów zabawek terapeutycznych wydrukowanych na drukarce 3D oraz scenariuszy zajęć terapeutycznych dla dzieci przed...
Akademia Innowacji Społecznych
Zapraszamy na nasz najnowszy cykl szkoleniowy pn. Akademia Innowacji Społecznej! Dzięki Akademii nauczysz się korzystać z wybranej innowacji społecznej, a także dowiesz się jak nauczyć tego inne osoby!Szkolenia dedykujemy specjalistom i specjalistkom w danej dziedzinie i oferujemy zdobywanie wiedzy w 3. modułach szkoleniowych: Teoria — dowiesz...
Wizyta studyjna w Osadzie Janaszkowo
Zapraszamy asystentów i asystentki osób z niepełnosprawnościami oraz rodziny na wizytę studyjną do prowadzonej przez Fundację im. dr Piotra Janaszka Podaj Dalej - OSADY JANASZKOWO. Kiedy i o której? 13. września w godzinach 9.00-16.00Adres: Wąsosze 73A 62-561 W trakcie naszego spotkania chcemy posłuchać w jaki sposób realizowana jest asystentura...
Innowacje społeczne na Kongresie Kobiet
Drugiego i trzeciego września, będziecie mogli(-ły) spotkać nas na XV Kongresie Kobiet, który odbędzie się w na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich! Wiodące hasła tegorocznego kongresu to: RÓWNOŚĆ, EDUKACJA, PRZYSZŁOŚĆ, a w te treści świetnie wpisują się INNOWACJE SPOŁECZNE.Żebyście na pewno nas znaleźli(-azły), agendę w formacie pdf...
Forum Zmian Społecznych
Forum Zmian Społecznych pn. ,,Seksualność i rodzicielstwo osób z niepełnosprawnością intelektualną”. We współpracy z Wydziałem Studiów Edukacyjnych UAM i Centrum Wspierania Relacji zapraszamy na wydarzenie, na którym łączyć będziemy perspektywę praktyczną i naukową. Szczegółowy plan wydarzenia opublikujemy na począ...
Seminarium innowacji społecznych
Już 15 maja w Koninie odbędzie się Seminarium na rzecz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, które organizujemy z Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie. Zapraszamy 15 maja 2023 r. do Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie, ul. Sosnowa 14, godzina 10.00 do 15.00, sala 208. W trakcie wydarzenia innowatorki zaprezentują 4. in...
Uczymy się razem i osobno!
Dziś kilka słów o innowacji ,, Uczymy się razem i osobno", która jest odpowiedzią na potrzebę zapewnienia alternatywnego miejsca edukacji dla dzieciz niepełnosprawnościami, w duchu edukacji włączającej. Osią innowacji jest podejście skoncentrowane na budowaniu relacji z dziećmi, opartej na zaufaniu i indywidualnym podjeściu.Innowacja wykorzystuje...
Klub Świadomej Młodzieży
Zakończone zostały pracy nad innowacją Klub Świadomej Młodzieży – ogromne brawa dla innowatorów i innowatorek Celem KŚM jest zrzeszanie różnorodnych młodych ludzi w spektrum autyzmu, by działali na rzecz spraw ważnych dla siebie i środowiska obywatelskiego. Został przetestowany model pracy oparty na wzmacnianiu zasobów i po...
Konsultacje z Pauliną Gołaską – Ciesielską na Targach Edukacyjnych w Poznaniu
Dr Paulina Gołaska-Ciesielska – założycielka Centrum Wspierania Relacji, fundatorka i prezeska Fundacji Relacyjni, redaktorka naczelna czasopisma “Człowiek i Relacje”. Psycholożka, pedagożka specjalna, badaczka, terapeutka relacyjna. Członkini IARPP (Międzynarodowego Towarzystwa Psychoterapii i Psychoanalizy Relacyjnej). Od...
Anna Janiak – spotkasz ją na Targach Edukacyjnych w Poznaniu
Anna Janiak – pasjonatka neuroróżnorodności, „zafiksowana” na poszukiwaniu sposobów wsparcia osób z wyzwaniami rozwojowymi, poprzez kształtowanie świadomego środowiska ich życia, nauki i pracy. Pedagożka specjalna, posiadająca wieloletnie doświadczenie w pracy z osobami w spektrum autyzmu oraz innymi wyzwaniami rozwojowymi ...
Sylwia Kowalska – ekspertka od zadań niemożliwych – goście na Targach edukacyjnych
Sylwia Kowalska – współtwórczyni Fundacji Autism Team oraz Inicjatywy Obywatelskiej Chcemy Całego Życia, w których działa społecznie na rzecz poprawy jakości życia osób z niepełnosprawnościami. Działaczka na rzecz środowiska rodzin osób z autyzmem. Współinicjatorka ruchu rodziców i opiekunów osób z niepełnosprawności...
Monika Sawicka – matematyczna czarodziejka! Kogo możesz spotkać na Targach Edukacyjnych w Poznaniu
Monika Sawicka – nauczycielka matematyki, z nieszablonowym podejściem do edukacji w szkole. Innowatorka i pasjonatka, poszukująca skutecznych form i metod nauczania matematyki w opolskiej Fundacji Rozwoju Edukacji Empatycznej FREE. Założycielka Akademii Logicznego Myślenia i Matematyki w Opolu, zarażająca pasją do matematyki swoi...
To już za tydzień! – Program warsztatów i konsultacji na Targach Edukacyjnych w Poznaniu.
Jak już na pewno zauważyliście będziemy obecni na Targach Edukacyjnych w Poznaniu! Zapraszamy do skorzystania z konsultacji na naszym stoisku pn. „Dziecko z alergią w szkole”, „Uczeń w spektrum autyzmu w edukacji”, „Dziecko w spektrum autyzmu w szkole” oraz warsztatów „Dziecko z alergią w szkole, prezentacja innowacji społ...
Poznajcie Janka Gawrońskiego
? Kolejną osobą, która będzie z nami na Targach Edukacyjnych jest Janek Gawroński! Siedemnastolatek w spektrum autyzmu i z milionem innych zalet. Samorzecznik, społecznik, działa w Fundacji Autism Team, Inicjatywie Obywatelskiej „Chcemy całego życia!” oraz Inicjatywie „Nasz Rzecznik”. Pomysłodawca i organizator Klubu Świadom...
Innowacje na Targach Edukacyjnych w Poznaniu
W dniach 10-12 marca będziemy na Targach Edukacyjnych w Poznaniu Jesteś nauczycielem (-ką), pedagogiem (-żką), psychologiem (-żką) szkolnym? Masz pytania dotyczące pracy z dzieckiem w spektrum autyzmu lub dzieckiem z alergią? Jesteś rodzicem i chcesz wesprzeć Twoje dziecko w edukacji? A może Twoje dziecko lub uczeń nie lubi uczyć s...
Poznajcie nasze ekspertki – Targi Edukacyjne w Poznaniu
Poznajcie nasze ekspertki Joannę Kuczyńską i Agnieszkę Panocką z Fundacji Allergia W Fundacji prowadzą działania edukacyjne nt. alergii i możliwych jej konsekwencji, funkcjonowania dzieci z alergiami w żłobkach, przedszkolach i szkołach (zarówno od strony psychologicznej, jak i obowiązujących regulacji prawnych), bezpieczeństwa po...
Na rozdrożu – rodzina w obliczu ubezwłasnowolnienia
Przedstawiamy innowację Fundacji Fiona pt. „Na rozdrożu – rodzina w obliczu ubezwłasnowolnienia”, dotyczącą problematyki procesu ubezwłasnowolnienia osób z niepełnosprawnościami. Innowatorzy i innowatorki wypracowali 3 broszury zawierające – doświadczenia rodzin, wiedzę z zakresu formalno-prawnego i wsparcia rodzin w ...