BUNJA – KRAINA MOŻLIWOŚCI
placemaking challenge dla dzieci i młodzieży
Autor: Adam Chyliński
Miejsce testowania: Szkoła Podstawowa, Świetlica Socjoterapeutyczna
Czas: 2023 r.
Innowacja powstała w myśl idei, że ważne jest zaangażowanie dzieci w kształtowanie przestrzeni, która je otacza. Włączenie młodych w decyzje dzięki placemakingowej grze – daje im poczucie sprawczości i uczestnictwa w procesach miastotwórczych. Cel rozgrywki to przeprowadzenie z dziećmi prostych interwencji w przestrzeni publicznej np. stworzenie łąki kwietnej, zorganizowanie pikniku, odmalowanie płotu. Dzięki zaplanowanej i przeprowadzonej przez siebie zmianie młodzi ludzie mają wkład w tworzenie ważnych dla siebie miejsc i chętniej o nie dbają.
Dzieci i młodzież w wieku 10 – 15 lat, uczniowie klas 4 – 8 szkoły podstawowej.
Jednostki samorządu terytorialnego działające
w obszarze partycypacji i włączania mieszkańców
w procesy kształtowania przestrzeni.
Organizacje pozarządowe, liderzy społeczni, aktywiści związani z działaniami na rzecz przestrzeni publicznej, wsparcia dzieci i rodzin, partycypacji.
Szkoły, biblioteki, świetlice środowiskowe – wszystkie miejsca, w których młodzież spędza czas.
Architekci, urbaniści – mający bezpośredni wpływ
na zmianę przestrzeni publicznej.
Mistrz gry
Odpowiadasz za przebieg całej gry, przygotuj się do tego, zapoznając się z instrukcją i wszystkimi jej elementami. Porozmawiaj wcześniej z innymi dorosłymi, którzy będą Cię wspierać w prowadzeniu rozgrywki. Pamiętaj, aby uzyskać zgodę właściciela miejsca na wprowadzenie zmian
w przestrzeni, poinformujcie rodziców dzieci, o celu waszych działań.
Trzecie spotkanie
Działamy – Nadszedł moment, w którym realizujecie to co zaplanowaliście!
Ufff… gotowe i świat dookoła wygląda piękniej!
Pierwsze spotkanie
To czas na wprowadzenie uczestników w grę, zapoznanie
z zasadami i wyjaśnienie co po kolei będzie się działo. Rozpoczynacie wymyślanie zmian, które będą chcieli przeprowadzić.
Po rozgrywce
A może pochwalicie się efektami swojej pracy z rodzicami? To dobra forma domknięcia wspólnie wykonanej rozgrywki.
Drugie spotkanie
To czas na weryfikację planów, sprawdzenie swoich potencjałów i przemyślenie jak utrzymać zmianę, którą wprowadzicie.
Dzieci przyznały grze ocenę 4,7 w skali szkolnej – większość uznała ją za zrozumiałą, atrakcyjną i wciągającą.
Dzieci oceniły zmiany, które wprowadziły w przestrzeni, w trackie gry jako pozytywne.
Dzięki grze u młodych osób zwiększyło się poczcie wpływu na przestrzeń i odpowiedzialności za nią – przed rozpoczęciem rozgrywki tylko połowa dzieci czuła, że ma wpływ na bliskie im miejsca, a tylko kilkoro z nich udzieliło odpowiedzi, że czuje się odpowiedzialne za miejsca dla nich ważne.
W grze mogą wziąć udział dzieci z niepełnosprawnościami, w spektrum autyzmu, dzieci z doświadczeniem migracyjnym.
Przedstawicielki urzędu miasta, odpowiedzialne za aktywności partycypacyjne, uznały grę za potrzebną i użyteczną
w kontekście prowadzonych przez nie działań.
pamietaj o:
W rozgrywce mogą wziąć udział młodsze dzieci (od 7 r.ż.), jeżeli nie stanowią większości w grupie.
Prowadzenie rozgrywki przez osobę z zewnątrz (np. spoza szkoły) wpływa korzystnie na realizację gry i zwiększa motywację osób dorosłych, aby podejmować działania partycypacyjne.
Elastyczności – grupy, mają różne potrzeby i różne tempo pracy — przyda się też wyobraźnia i kreatywność.
Zgodzie właścicieli przestrzeni, którą chcecie zmieniać, na to, aby można przeprowadzić tam grę.
Nastawienie dorosłych uczestniczących w grze pomaga dzieciom zaangażować się w nią.
Pozostawieniu kilku dni wolnych pomiędzy spotkaniami.
Spotkania brainstormingowe
Zapraszamy przedstawicieli władz lokalnych, kadrę instytucji systemu pomocy społecznej, NGO i wszystkie osoby, które zajmują się polityką społeczną i innowacjami społecznymi. Spotkane dedykowane jest wszystkim tym, którzy dostrzegają konieczność niwelowania nierówności społecznych i chcą działać na rzecz zmiany sytuacji osób wykluczonych,...
Webinary o innowacjach
Chcecie posłuchać o naszych innowacjach ? Zapiszcie się na webinary organizowane przez ROPS w Szczecinie: 07.12 w godzinach 13.00 - 15.00; innowacja „Bunya – Kraina możliwości”Gra karciano-narracyjna, której celem jest zaangażowanie dzieci w proste interwencje w przestrzeni publicznej np. sadzenie kwiatów, malowanie donic. W innowacji głos mają...
Wizyta studyjna dla innowatorów!
Inkubator Włącznik Innowacji Społecznych serdecznie zaprasza na wizytę studyjną, która odbędzie się w dniach 4 – 5 grudzień 2023 r. w Bydgoszczy. Wizyta obfitować będzie w warsztaty, dyskusje, wymianę doświadczeń. W ramach wizyty zapewniamy Państwu nocleg, wyżywienie oraz transport z Poznania do Bydgoszczy oraz z Bydgoszczy...
Upowszechnianie – Włącznik Innowacji Społecznych
Z wielką radością informujemy, że wybraliśmy pięć innowacji do upowszechniania w ramach projektu Włącznik Innowacji Społecznych „Niezbędnik edukacyjny dziecka z alergią” Fundacja Allergia „Opracowanie projektów zabawek terapeutycznych wydrukowanych na drukarce 3D oraz scenariuszy zajęć terapeutycznych dla dzieci przed...
Akademia Innowacji Społecznych
Zapraszamy na nasz najnowszy cykl szkoleniowy pn. Akademia Innowacji Społecznej! Dzięki Akademii nauczysz się korzystać z wybranej innowacji społecznej, a także dowiesz się jak nauczyć tego inne osoby!Szkolenia dedykujemy specjalistom i specjalistkom w danej dziedzinie i oferujemy zdobywanie wiedzy w 3. modułach szkoleniowych: Teoria — dowiesz...
Wizyta studyjna w Osadzie Janaszkowo
Zapraszamy asystentów i asystentki osób z niepełnosprawnościami oraz rodziny na wizytę studyjną do prowadzonej przez Fundację im. dr Piotra Janaszka Podaj Dalej - OSADY JANASZKOWO. Kiedy i o której? 13. września w godzinach 9.00-16.00Adres: Wąsosze 73A 62-561 W trakcie naszego spotkania chcemy posłuchać w jaki sposób realizowana jest asystentura...
Innowacje społeczne na Kongresie Kobiet
Drugiego i trzeciego września, będziecie mogli(-ły) spotkać nas na XV Kongresie Kobiet, który odbędzie się w na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich! Wiodące hasła tegorocznego kongresu to: RÓWNOŚĆ, EDUKACJA, PRZYSZŁOŚĆ, a w te treści świetnie wpisują się INNOWACJE SPOŁECZNE.Żebyście na pewno nas znaleźli(-azły), agendę w formacie pdf...
Forum Zmian Społecznych
Forum Zmian Społecznych pn. ,,Seksualność i rodzicielstwo osób z niepełnosprawnością intelektualną”. We współpracy z Wydziałem Studiów Edukacyjnych UAM i Centrum Wspierania Relacji zapraszamy na wydarzenie, na którym łączyć będziemy perspektywę praktyczną i naukową. Szczegółowy plan wydarzenia opublikujemy na począ...
Seminarium innowacji społecznych
Już 15 maja w Koninie odbędzie się Seminarium na rzecz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, które organizujemy z Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie. Zapraszamy 15 maja 2023 r. do Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie, ul. Sosnowa 14, godzina 10.00 do 15.00, sala 208. W trakcie wydarzenia innowatorki zaprezentują 4. in...
Uczymy się razem i osobno!
Dziś kilka słów o innowacji ,, Uczymy się razem i osobno", która jest odpowiedzią na potrzebę zapewnienia alternatywnego miejsca edukacji dla dzieciz niepełnosprawnościami, w duchu edukacji włączającej. Osią innowacji jest podejście skoncentrowane na budowaniu relacji z dziećmi, opartej na zaufaniu i indywidualnym podjeściu.Innowacja wykorzystuje...
Klub Świadomej Młodzieży
Zakończone zostały pracy nad innowacją Klub Świadomej Młodzieży – ogromne brawa dla innowatorów i innowatorek Celem KŚM jest zrzeszanie różnorodnych młodych ludzi w spektrum autyzmu, by działali na rzecz spraw ważnych dla siebie i środowiska obywatelskiego. Został przetestowany model pracy oparty na wzmacnianiu zasobów i po...
Konsultacje z Pauliną Gołaską – Ciesielską na Targach Edukacyjnych w Poznaniu
Dr Paulina Gołaska-Ciesielska – założycielka Centrum Wspierania Relacji, fundatorka i prezeska Fundacji Relacyjni, redaktorka naczelna czasopisma “Człowiek i Relacje”. Psycholożka, pedagożka specjalna, badaczka, terapeutka relacyjna. Członkini IARPP (Międzynarodowego Towarzystwa Psychoterapii i Psychoanalizy Relacyjnej). Od...
Anna Janiak – spotkasz ją na Targach Edukacyjnych w Poznaniu
Anna Janiak – pasjonatka neuroróżnorodności, „zafiksowana” na poszukiwaniu sposobów wsparcia osób z wyzwaniami rozwojowymi, poprzez kształtowanie świadomego środowiska ich życia, nauki i pracy. Pedagożka specjalna, posiadająca wieloletnie doświadczenie w pracy z osobami w spektrum autyzmu oraz innymi wyzwaniami rozwojowymi ...
Sylwia Kowalska – ekspertka od zadań niemożliwych – goście na Targach edukacyjnych
Sylwia Kowalska – współtwórczyni Fundacji Autism Team oraz Inicjatywy Obywatelskiej Chcemy Całego Życia, w których działa społecznie na rzecz poprawy jakości życia osób z niepełnosprawnościami. Działaczka na rzecz środowiska rodzin osób z autyzmem. Współinicjatorka ruchu rodziców i opiekunów osób z niepełnosprawności...
Monika Sawicka – matematyczna czarodziejka! Kogo możesz spotkać na Targach Edukacyjnych w Poznaniu
Monika Sawicka – nauczycielka matematyki, z nieszablonowym podejściem do edukacji w szkole. Innowatorka i pasjonatka, poszukująca skutecznych form i metod nauczania matematyki w opolskiej Fundacji Rozwoju Edukacji Empatycznej FREE. Założycielka Akademii Logicznego Myślenia i Matematyki w Opolu, zarażająca pasją do matematyki swoi...
To już za tydzień! – Program warsztatów i konsultacji na Targach Edukacyjnych w Poznaniu.
Jak już na pewno zauważyliście będziemy obecni na Targach Edukacyjnych w Poznaniu! Zapraszamy do skorzystania z konsultacji na naszym stoisku pn. „Dziecko z alergią w szkole”, „Uczeń w spektrum autyzmu w edukacji”, „Dziecko w spektrum autyzmu w szkole” oraz warsztatów „Dziecko z alergią w szkole, prezentacja innowacji społ...
Poznajcie Janka Gawrońskiego
? Kolejną osobą, która będzie z nami na Targach Edukacyjnych jest Janek Gawroński! Siedemnastolatek w spektrum autyzmu i z milionem innych zalet. Samorzecznik, społecznik, działa w Fundacji Autism Team, Inicjatywie Obywatelskiej „Chcemy całego życia!” oraz Inicjatywie „Nasz Rzecznik”. Pomysłodawca i organizator Klubu Świadom...
Innowacje na Targach Edukacyjnych w Poznaniu
W dniach 10-12 marca będziemy na Targach Edukacyjnych w Poznaniu Jesteś nauczycielem (-ką), pedagogiem (-żką), psychologiem (-żką) szkolnym? Masz pytania dotyczące pracy z dzieckiem w spektrum autyzmu lub dzieckiem z alergią? Jesteś rodzicem i chcesz wesprzeć Twoje dziecko w edukacji? A może Twoje dziecko lub uczeń nie lubi uczyć s...
Poznajcie nasze ekspertki – Targi Edukacyjne w Poznaniu
Poznajcie nasze ekspertki Joannę Kuczyńską i Agnieszkę Panocką z Fundacji Allergia W Fundacji prowadzą działania edukacyjne nt. alergii i możliwych jej konsekwencji, funkcjonowania dzieci z alergiami w żłobkach, przedszkolach i szkołach (zarówno od strony psychologicznej, jak i obowiązujących regulacji prawnych), bezpieczeństwa po...
Na rozdrożu – rodzina w obliczu ubezwłasnowolnienia
Przedstawiamy innowację Fundacji Fiona pt. „Na rozdrożu – rodzina w obliczu ubezwłasnowolnienia”, dotyczącą problematyki procesu ubezwłasnowolnienia osób z niepełnosprawnościami. Innowatorzy i innowatorki wypracowali 3 broszury zawierające – doświadczenia rodzin, wiedzę z zakresu formalno-prawnego i wsparcia rodzin w ...