Ikonka innowacji Dziewczyny Rządzą

Dziewczyny rządzą

Wzmacnianie roli liderskich wśród nastolatek

Autorzy_rki: Fundacja im. Julii Woykowskiej
Miejsce testowania: Poznań
Czas: 2023 r.

Kwestia stereotypowego postrzegania ról i częste przekonania, że kobiety nie powinny angażować się w politykę oraz, że nie znają się na niej – przyczyniają się do sytuacji, w której młode kobiety nie planują zajmować w przyszłości stanowisk zarządczych. Nastoletnim dziewczynom brakuje wzorców kobiet działających w obszarze zarządzania czy podejmowania istotnych decyzji. Jednocześnie w szkole brakuje przestrzeni na ćwiczenie umiejętności wystąpień publicznych czy krytycznego myślenia.
Gra Dziewczyny Rządzą wzmacnia role liderskie, umiejętność dokonywania wyborów i zachęca do podejmowania działania
w społeczności lokalnej. W trakcie rozgrywki młodzież przyjmuje role członków i członkiń rady miasta, aby wspólnie zastanowić się nad rozwiązaniem problemu w zamieszkiwanej przez nich (w grze) miejscowości.

Gra dla młodzieży w wieku 12 – 18 lat, szczególnie dedykowana młodym kobietom.

Placówki edukacyjne i oświatowe – szkoły, świetlice środowiskowe, placówki oświatowe itd.


Organizacje i instytucje – NGO działające na rzecz młodzieży, biblioteki, domy kultury, Młodzieżowe Rady.

krok po kroku

Jak to zrobić?

Przygotowanie

Przeczytaj wskazówki zawarte w grze, wydrukuj instrukcje, role i wszystkie potrzebne karty. Przygotuj także niezbędne materiały – o wszystkim dowiesz się z instrukcji gry.

iii etap rozgrywki

To czas na wypowiedzenie swojego zdania na temat proponowanych rozwiązań, a po wysłuchaniu argumentów wszystkich osób – głosowanie.

I etap rozgrywki

Wybór przewodniczącej rady i losowanie ról w Radzie Miasta. Uczestniczki i uczestnicy przygotowują się do odegrania swojej roli, a następnie przedstawiają się pozostałym osobom zasiadającym w radzie.

IV etap rozgrywki

Przewodnicząca rady podsumowuje grę – grupa zastanawia się do jakich wniosków doszła. Porozmawiajcie o tym jak wasze decyzje wpłynęły na rozwój miasta – co udało Wam się osiągnąć, z czego zdecydowaliście się zrezygnować i dlaczego.

II Etap rozgrywki

Odczytanie opisu problemu, który gracze i graczki będą próbowali rozwiązać. Uczestnicy i uczestniczki zastanawiają się, które rozwiązanie chciałyby(-chcieliby) wybrać. 

grajcie dalej

Możecie wrócić do pomysłu, który przegłosowałyście lub wybrać kolejny obszar wyzwań. Rozlosujcie na nowo role
i współpracujcie na rzecz swojego miasta.

Gra jest super! Te role są ciekawe i zadania rozwijają wyobraźnię, podoba mi się, że każda z nas się wypowiadała! Dzięki temu było tak angażująco. Robienie wizytówek pozwoliło fajnie się wczuć w rolę od początku. Podoba mi się, że sama mogę wybrać imię i nazwisko.”

„Bałam się, że będziemy myślały tak samo i będzie nuda, i nie będzie dyskusji, ale nie, tak nie było. Podobało mi się wcielanie się
w rolę i to, że każda decyzja miała swoje konsekwencje i prowadziła do kolejnej historii.

Gdyby byli tu chłopcy z naszej klasy, bałabym się zgłosić na przewodniczącą. Fajnie jest to ćwiczyć w takim znajomym gronie.”

„MŁODZIEŻ ZASŁUGUJE NA ZAUFANIE Z NASZEJ STRONY / ZAUFAJMY MŁODZIEŻY!” – kilkukrotnie powtarzane zdanie w trakcie rozgrywki, kiedy wcielały się w postaci Rady (dorosłych!).

„W rozwiązaniach dwa dobra postawione obok siebie (np. budować szkołę czy inwestować w połączenie autobusowe, budować schronisko dla zwierząt czy bezdomnych) to powoduje, że trzeba się mocno zastanowić nad argumentami.”

Gra kształtuje w młodzieży poczucie sprawczości oraz samodzielność. Młodzież nie tylko dobrze się bawiła w trakcie rozgrywki, ale miała ochotę wyciągnąć wnioski ze wspólnych działań i dzielić się obserwacjami.

Powiązane innowacje

Pamietaj o

 Zapewnij bezpieczną przestrzeń dla uczestników i uczestniczek gry  – aby mogli swobodnie odgrywać swoje rolę i formułować argumenty.

Szczególnie istotne jest aby grę wykorzystywać wśród młodzieży zamieszkującej mniejsze miejscowości, wsie.

Osoby dorosłe wspierające rozgrywkę powinny zapoznać się ze wskazówkami dla nauczycielki/opiekunki – aby być odpowiednim wsparciem dla graczek
i graczy, do momentu, w którym tego potrzebują.

Wspieraj uczestników gry w formułowaniu wniosków po rozgrywce.

Zadbaj o to, aby wszystkie grające osoby wypowiedziały się w trakcie dyskusji.

W grze mogą brać udział zarówno dziewczyny, jak i chłopacy – jednak role liderskie w grze pełnią młode kobiety.

Gra zaprojektowana jest tak, aby każde wyzwanie można było rozegrać w 45 min. tj.  jedną godzinę lekcyjną. Rozgrywkę można rozwijać i kontynuować grę na kolejnych lekcjach.

 

Produkty