Dziewczyny rządzą
Wzmacnianie roli liderskich wśród nastolatek
Autorzy_rki: Fundacja im. Julii Woykowskiej
Miejsce testowania: Poznań
Czas: 2023 r.
Kwestia stereotypowego postrzegania ról i częste przekonania, że kobiety nie powinny angażować się w politykę oraz, że nie znają się na niej – przyczyniają się do sytuacji, w której młode kobiety nie planują zajmować w przyszłości stanowisk zarządczych. Nastoletnim dziewczynom brakuje wzorców kobiet działających w obszarze zarządzania czy podejmowania istotnych decyzji. Jednocześnie w szkole brakuje przestrzeni na ćwiczenie umiejętności wystąpień publicznych czy krytycznego myślenia.
Gra Dziewczyny Rządzą wzmacnia role liderskie, umiejętność dokonywania wyborów i zachęca do podejmowania działania
w społeczności lokalnej. W trakcie rozgrywki młodzież przyjmuje role członków i członkiń rady miasta, aby wspólnie zastanowić się nad rozwiązaniem problemu w zamieszkiwanej przez nich (w grze) miejscowości.
Gra dla młodzieży w wieku 12 – 18 lat, szczególnie dedykowana młodym kobietom.
Placówki edukacyjne i oświatowe – szkoły, świetlice środowiskowe, placówki oświatowe itd.
Organizacje i instytucje – NGO działające na rzecz młodzieży, biblioteki, domy kultury, Młodzieżowe Rady.
krok po kroku
Jak to zrobić?
Przygotowanie
Przeczytaj wskazówki zawarte w grze, wydrukuj instrukcje, role i wszystkie potrzebne karty. Przygotuj także niezbędne materiały – o wszystkim dowiesz się z instrukcji gry.
iii etap rozgrywki
To czas na wypowiedzenie swojego zdania na temat proponowanych rozwiązań, a po wysłuchaniu argumentów wszystkich osób – głosowanie.
I etap rozgrywki
Wybór przewodniczącej rady i losowanie ról w Radzie Miasta. Uczestniczki i uczestnicy przygotowują się do odegrania swojej roli, a następnie przedstawiają się pozostałym osobom zasiadającym w radzie.
IV etap rozgrywki
Przewodnicząca rady podsumowuje grę – grupa zastanawia się do jakich wniosków doszła. Porozmawiajcie o tym jak wasze decyzje wpłynęły na rozwój miasta – co udało Wam się osiągnąć, z czego zdecydowaliście się zrezygnować i dlaczego.
II Etap rozgrywki
Odczytanie opisu problemu, który gracze i graczki będą próbowali rozwiązać. Uczestnicy i uczestniczki zastanawiają się, które rozwiązanie chciałyby(-chcieliby) wybrać.
grajcie dalej
Możecie wrócić do pomysłu, który przegłosowałyście lub wybrać kolejny obszar wyzwań. Rozlosujcie na nowo role
i współpracujcie na rzecz swojego miasta.
„Gra jest super! Te role są ciekawe i zadania rozwijają wyobraźnię, podoba mi się, że każda z nas się wypowiadała! Dzięki temu było tak angażująco. Robienie wizytówek pozwoliło fajnie się wczuć w rolę od początku. Podoba mi się, że sama mogę wybrać imię i nazwisko.”
„Bałam się, że będziemy myślały tak samo i będzie nuda, i nie będzie dyskusji, ale nie, tak nie było. Podobało mi się wcielanie się
w rolę i to, że każda decyzja miała swoje konsekwencje i prowadziła do kolejnej historii.”
„Gdyby byli tu chłopcy z naszej klasy, bałabym się zgłosić na przewodniczącą. Fajnie jest to ćwiczyć w takim znajomym gronie.”
„MŁODZIEŻ ZASŁUGUJE NA ZAUFANIE Z NASZEJ STRONY / ZAUFAJMY MŁODZIEŻY!” – kilkukrotnie powtarzane zdanie w trakcie rozgrywki, kiedy wcielały się w postaci Rady (dorosłych!).
„W rozwiązaniach dwa dobra postawione obok siebie (np. budować szkołę czy inwestować w połączenie autobusowe, budować schronisko dla zwierząt czy bezdomnych) to powoduje, że trzeba się mocno zastanowić nad argumentami.”
Gra kształtuje w młodzieży poczucie sprawczości oraz samodzielność. Młodzież nie tylko dobrze się bawiła w trakcie rozgrywki, ale miała ochotę wyciągnąć wnioski ze wspólnych działań i dzielić się obserwacjami.
powiązane innowacje
pamietaj o
Zapewnij bezpieczną przestrzeń dla uczestników i uczestniczek gry – aby mogli swobodnie odgrywać swoje rolę i formułować argumenty.
Szczególnie istotne jest aby grę wykorzystywać wśród młodzieży zamieszkującej mniejsze miejscowości, wsie.
Osoby dorosłe wspierające rozgrywkę powinny zapoznać się ze wskazówkami dla nauczycielki/opiekunki – aby być odpowiednim wsparciem dla graczek
i graczy, do momentu, w którym tego potrzebują.
Wspieraj uczestników gry w formułowaniu wniosków po rozgrywce.
Zadbaj o to, aby wszystkie grające osoby wypowiedziały się w trakcie dyskusji.
W grze mogą brać udział zarówno dziewczyny, jak i chłopacy – jednak role liderskie w grze pełnią młode kobiety.
Gra zaprojektowana jest tak, aby każde wyzwanie można było rozegrać w 45 min. tj. jedną godzinę lekcyjną. Rozgrywkę można rozwijać i kontynuować grę na kolejnych lekcjach.
produkty
innowacje w praktyce
Aktualności
Spotkania brainstormingowe
Zapraszamy przedstawicieli władz lokalnych, kadrę instytucji systemu pomocy społecznej, NGO i wszystkie osoby, które zajmują się polityką społeczną i innowacjami społecznymi. Spotkane dedykowane jest wszystkim tym, którzy dostrzegają konieczność niwelowania nierówności społecznych i chcą działać na rzecz zmiany sytuacji osób wykluczonych,...
Webinary o innowacjach
Chcecie posłuchać o naszych innowacjach ? Zapiszcie się na webinary organizowane przez ROPS w Szczecinie: 07.12 w godzinach 13.00 - 15.00; innowacja „Bunya – Kraina możliwości”Gra karciano-narracyjna, której celem jest zaangażowanie dzieci w proste interwencje w przestrzeni publicznej np. sadzenie kwiatów, malowanie donic. W innowacji głos mają...
Wizyta studyjna dla innowatorów!
Inkubator Włącznik Innowacji Społecznych serdecznie zaprasza na wizytę studyjną, która odbędzie się w dniach 4 – 5 grudzień 2023 r. w Bydgoszczy. Wizyta obfitować będzie w warsztaty, dyskusje, wymianę doświadczeń. W ramach wizyty zapewniamy Państwu nocleg, wyżywienie oraz transport z Poznania do Bydgoszczy oraz z Bydgoszczy...
Upowszechnianie – Włącznik Innowacji Społecznych
Z wielką radością informujemy, że wybraliśmy pięć innowacji do upowszechniania w ramach projektu Włącznik Innowacji Społecznych „Niezbędnik edukacyjny dziecka z alergią” Fundacja Allergia „Opracowanie projektów zabawek terapeutycznych wydrukowanych na drukarce 3D oraz scenariuszy zajęć terapeutycznych dla dzieci przed...
Akademia Innowacji Społecznych
Zapraszamy na nasz najnowszy cykl szkoleniowy pn. Akademia Innowacji Społecznej! Dzięki Akademii nauczysz się korzystać z wybranej innowacji społecznej, a także dowiesz się jak nauczyć tego inne osoby!Szkolenia dedykujemy specjalistom i specjalistkom w danej dziedzinie i oferujemy zdobywanie wiedzy w 3. modułach szkoleniowych: Teoria — dowiesz...
Wizyta studyjna w Osadzie Janaszkowo
Zapraszamy asystentów i asystentki osób z niepełnosprawnościami oraz rodziny na wizytę studyjną do prowadzonej przez Fundację im. dr Piotra Janaszka Podaj Dalej - OSADY JANASZKOWO. Kiedy i o której? 13. września w godzinach 9.00-16.00Adres: Wąsosze 73A 62-561 W trakcie naszego spotkania chcemy posłuchać w jaki sposób realizowana jest asystentura...
Innowacje społeczne na Kongresie Kobiet
Drugiego i trzeciego września, będziecie mogli(-ły) spotkać nas na XV Kongresie Kobiet, który odbędzie się w na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich! Wiodące hasła tegorocznego kongresu to: RÓWNOŚĆ, EDUKACJA, PRZYSZŁOŚĆ, a w te treści świetnie wpisują się INNOWACJE SPOŁECZNE.Żebyście na pewno nas znaleźli(-azły), agendę w formacie pdf...
Forum Zmian Społecznych
Forum Zmian Społecznych pn. ,,Seksualność i rodzicielstwo osób z niepełnosprawnością intelektualną”. We współpracy z Wydziałem Studiów Edukacyjnych UAM i Centrum Wspierania Relacji zapraszamy na wydarzenie, na którym łączyć będziemy perspektywę praktyczną i naukową. Szczegółowy plan wydarzenia opublikujemy na począ...
Seminarium innowacji społecznych
Już 15 maja w Koninie odbędzie się Seminarium na rzecz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, które organizujemy z Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie. Zapraszamy 15 maja 2023 r. do Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie, ul. Sosnowa 14, godzina 10.00 do 15.00, sala 208. W trakcie wydarzenia innowatorki zaprezentują 4. in...
Uczymy się razem i osobno!
Dziś kilka słów o innowacji ,, Uczymy się razem i osobno", która jest odpowiedzią na potrzebę zapewnienia alternatywnego miejsca edukacji dla dzieciz niepełnosprawnościami, w duchu edukacji włączającej. Osią innowacji jest podejście skoncentrowane na budowaniu relacji z dziećmi, opartej na zaufaniu i indywidualnym podjeściu.Innowacja wykorzystuje...
Klub Świadomej Młodzieży
Zakończone zostały pracy nad innowacją Klub Świadomej Młodzieży – ogromne brawa dla innowatorów i innowatorek Celem KŚM jest zrzeszanie różnorodnych młodych ludzi w spektrum autyzmu, by działali na rzecz spraw ważnych dla siebie i środowiska obywatelskiego. Został przetestowany model pracy oparty na wzmacnianiu zasobów i po...
Konsultacje z Pauliną Gołaską – Ciesielską na Targach Edukacyjnych w Poznaniu
Dr Paulina Gołaska-Ciesielska – założycielka Centrum Wspierania Relacji, fundatorka i prezeska Fundacji Relacyjni, redaktorka naczelna czasopisma “Człowiek i Relacje”. Psycholożka, pedagożka specjalna, badaczka, terapeutka relacyjna. Członkini IARPP (Międzynarodowego Towarzystwa Psychoterapii i Psychoanalizy Relacyjnej). Od...
Anna Janiak – spotkasz ją na Targach Edukacyjnych w Poznaniu
Anna Janiak – pasjonatka neuroróżnorodności, „zafiksowana” na poszukiwaniu sposobów wsparcia osób z wyzwaniami rozwojowymi, poprzez kształtowanie świadomego środowiska ich życia, nauki i pracy. Pedagożka specjalna, posiadająca wieloletnie doświadczenie w pracy z osobami w spektrum autyzmu oraz innymi wyzwaniami rozwojowymi ...
Sylwia Kowalska – ekspertka od zadań niemożliwych – goście na Targach edukacyjnych
Sylwia Kowalska – współtwórczyni Fundacji Autism Team oraz Inicjatywy Obywatelskiej Chcemy Całego Życia, w których działa społecznie na rzecz poprawy jakości życia osób z niepełnosprawnościami. Działaczka na rzecz środowiska rodzin osób z autyzmem. Współinicjatorka ruchu rodziców i opiekunów osób z niepełnosprawności...
Monika Sawicka – matematyczna czarodziejka! Kogo możesz spotkać na Targach Edukacyjnych w Poznaniu
Monika Sawicka – nauczycielka matematyki, z nieszablonowym podejściem do edukacji w szkole. Innowatorka i pasjonatka, poszukująca skutecznych form i metod nauczania matematyki w opolskiej Fundacji Rozwoju Edukacji Empatycznej FREE. Założycielka Akademii Logicznego Myślenia i Matematyki w Opolu, zarażająca pasją do matematyki swoi...
To już za tydzień! – Program warsztatów i konsultacji na Targach Edukacyjnych w Poznaniu.
Jak już na pewno zauważyliście będziemy obecni na Targach Edukacyjnych w Poznaniu! Zapraszamy do skorzystania z konsultacji na naszym stoisku pn. „Dziecko z alergią w szkole”, „Uczeń w spektrum autyzmu w edukacji”, „Dziecko w spektrum autyzmu w szkole” oraz warsztatów „Dziecko z alergią w szkole, prezentacja innowacji społ...
Poznajcie Janka Gawrońskiego
? Kolejną osobą, która będzie z nami na Targach Edukacyjnych jest Janek Gawroński! Siedemnastolatek w spektrum autyzmu i z milionem innych zalet. Samorzecznik, społecznik, działa w Fundacji Autism Team, Inicjatywie Obywatelskiej „Chcemy całego życia!” oraz Inicjatywie „Nasz Rzecznik”. Pomysłodawca i organizator Klubu Świadom...
Innowacje na Targach Edukacyjnych w Poznaniu
W dniach 10-12 marca będziemy na Targach Edukacyjnych w Poznaniu Jesteś nauczycielem (-ką), pedagogiem (-żką), psychologiem (-żką) szkolnym? Masz pytania dotyczące pracy z dzieckiem w spektrum autyzmu lub dzieckiem z alergią? Jesteś rodzicem i chcesz wesprzeć Twoje dziecko w edukacji? A może Twoje dziecko lub uczeń nie lubi uczyć s...
Poznajcie nasze ekspertki – Targi Edukacyjne w Poznaniu
Poznajcie nasze ekspertki Joannę Kuczyńską i Agnieszkę Panocką z Fundacji Allergia W Fundacji prowadzą działania edukacyjne nt. alergii i możliwych jej konsekwencji, funkcjonowania dzieci z alergiami w żłobkach, przedszkolach i szkołach (zarówno od strony psychologicznej, jak i obowiązujących regulacji prawnych), bezpieczeństwa po...
Na rozdrożu – rodzina w obliczu ubezwłasnowolnienia
Przedstawiamy innowację Fundacji Fiona pt. „Na rozdrożu – rodzina w obliczu ubezwłasnowolnienia”, dotyczącą problematyki procesu ubezwłasnowolnienia osób z niepełnosprawnościami. Innowatorzy i innowatorki wypracowali 3 broszury zawierające – doświadczenia rodzin, wiedzę z zakresu formalno-prawnego i wsparcia rodzin w ...