Ikonka innowacji Dziewczyny Rządzą

Dziewczyny rządzą

Wzmacnianie roli liderskich wśród nastolatek

Autorzy_rki: Fundacja im. Julii Woykowskiej
Miejsce testowania: Poznań
Czas: 2023 r.

Kwestia stereotypowego postrzegania ról i częste przekonania, że kobiety nie powinny angażować się w politykę oraz, że nie znają się na niej – przyczyniają się do sytuacji, w której młode kobiety nie planują zajmować w przyszłości stanowisk zarządczych. Nastoletnim dziewczynom brakuje wzorców kobiet działających w obszarze zarządzania czy podejmowania istotnych decyzji. Jednocześnie w szkole brakuje przestrzeni na ćwiczenie umiejętności wystąpień publicznych czy krytycznego myślenia.
Gra Dziewczyny Rządzą wzmacnia role liderskie, umiejętność dokonywania wyborów i zachęca do podejmowania działania
w społeczności lokalnej. W trakcie rozgrywki młodzież przyjmuje role członków i członkiń rady miasta, aby wspólnie zastanowić się nad rozwiązaniem problemu w zamieszkiwanej przez nich (w grze) miejscowości.

Gra dla młodzieży w wieku 12 – 18 lat, szczególnie dedykowana młodym kobietom.

Placówki edukacyjne i oświatowe – szkoły, świetlice środowiskowe, placówki oświatowe itd.


Organizacje i instytucje – NGO działające na rzecz młodzieży, biblioteki, domy kultury, Młodzieżowe Rady.

krok po kroku

Jak to zrobić?

Przygotowanie

Przeczytaj wskazówki zawarte w grze, wydrukuj instrukcje, role i wszystkie potrzebne karty. Przygotuj także niezbędne materiały – o wszystkim dowiesz się z instrukcji gry.

iii etap rozgrywki

To czas na wypowiedzenie swojego zdania na temat proponowanych rozwiązań, a po wysłuchaniu argumentów wszystkich osób – głosowanie.

I etap rozgrywki

Wybór przewodniczącej rady i losowanie ról w Radzie Miasta. Uczestniczki i uczestnicy przygotowują się do odegrania swojej roli, a następnie przedstawiają się pozostałym osobom zasiadającym w radzie.

IV etap rozgrywki

Przewodnicząca rady podsumowuje grę – grupa zastanawia się do jakich wniosków doszła. Porozmawiajcie o tym jak wasze decyzje wpłynęły na rozwój miasta – co udało Wam się osiągnąć, z czego zdecydowaliście się zrezygnować i dlaczego.

II Etap rozgrywki

Odczytanie opisu problemu, który gracze i graczki będą próbowali rozwiązać. Uczestnicy i uczestniczki zastanawiają się, które rozwiązanie chciałyby(-chcieliby) wybrać. 

grajcie dalej

Możecie wrócić do pomysłu, który przegłosowałyście lub wybrać kolejny obszar wyzwań. Rozlosujcie na nowo role
i współpracujcie na rzecz swojego miasta.

Gra jest super! Te role są ciekawe i zadania rozwijają wyobraźnię, podoba mi się, że każda z nas się wypowiadała! Dzięki temu było tak angażująco. Robienie wizytówek pozwoliło fajnie się wczuć w rolę od początku. Podoba mi się, że sama mogę wybrać imię i nazwisko.”

„Bałam się, że będziemy myślały tak samo i będzie nuda, i nie będzie dyskusji, ale nie, tak nie było. Podobało mi się wcielanie się
w rolę i to, że każda decyzja miała swoje konsekwencje i prowadziła do kolejnej historii.

Gdyby byli tu chłopcy z naszej klasy, bałabym się zgłosić na przewodniczącą. Fajnie jest to ćwiczyć w takim znajomym gronie.”

„MŁODZIEŻ ZASŁUGUJE NA ZAUFANIE Z NASZEJ STRONY / ZAUFAJMY MŁODZIEŻY!” – kilkukrotnie powtarzane zdanie w trakcie rozgrywki, kiedy wcielały się w postaci Rady (dorosłych!).

„W rozwiązaniach dwa dobra postawione obok siebie (np. budować szkołę czy inwestować w połączenie autobusowe, budować schronisko dla zwierząt czy bezdomnych) to powoduje, że trzeba się mocno zastanowić nad argumentami.”

Gra kształtuje w młodzieży poczucie sprawczości oraz samodzielność. Młodzież nie tylko dobrze się bawiła w trakcie rozgrywki, ale miała ochotę wyciągnąć wnioski ze wspólnych działań i dzielić się obserwacjami.

Powiązane innowacje

Pamietaj o

 Zapewnij bezpieczną przestrzeń dla uczestników i uczestniczek gry  – aby mogli swobodnie odgrywać swoje rolę i formułować argumenty.

Szczególnie istotne jest aby grę wykorzystywać wśród młodzieży zamieszkującej mniejsze miejscowości, wsie.

Osoby dorosłe wspierające rozgrywkę powinny zapoznać się ze wskazówkami dla nauczycielki/opiekunki – aby być odpowiednim wsparciem dla graczek
i graczy, do momentu, w którym tego potrzebują.

Wspieraj uczestników gry w formułowaniu wniosków po rozgrywce.

Zadbaj o to, aby wszystkie grające osoby wypowiedziały się w trakcie dyskusji.

W grze mogą brać udział zarówno dziewczyny, jak i chłopacy – jednak role liderskie w grze pełnią młode kobiety.

Gra zaprojektowana jest tak, aby każde wyzwanie można było rozegrać w 45 min. tj.  jedną godzinę lekcyjną. Rozgrywkę można rozwijać i kontynuować grę na kolejnych lekcjach.

 

Produkty

Skip to content
This Website is committed to ensuring digital accessibility for people with disabilitiesWe are continually improving the user experience for everyone, and applying the relevant accessibility standards.
Conformance status