Dziewczyny rządzą
Wzmacnianie roli liderskich wśród nastolatek
Autorzy_rki: Fundacja im. Julii Woykowskiej
Miejsce testowania: Poznań
Czas: 2023 r.
Kwestia stereotypowego postrzegania ról i częste przekonania, że kobiety nie powinny angażować się w politykę oraz, że nie znają się na niej – przyczyniają się do sytuacji, w której młode kobiety nie planują zajmować w przyszłości stanowisk zarządczych. Nastoletnim dziewczynom brakuje wzorców kobiet działających w obszarze zarządzania czy podejmowania istotnych decyzji. Jednocześnie w szkole brakuje przestrzeni na ćwiczenie umiejętności wystąpień publicznych czy krytycznego myślenia.
Gra Dziewczyny Rządzą wzmacnia role liderskie, umiejętność dokonywania wyborów i zachęca do podejmowania działania
w społeczności lokalnej. W trakcie rozgrywki młodzież przyjmuje role członków i członkiń rady miasta, aby wspólnie zastanowić się nad rozwiązaniem problemu w zamieszkiwanej przez nich (w grze) miejscowości.
Gra dla młodzieży w wieku 12 – 18 lat, szczególnie dedykowana młodym kobietom.
Placówki edukacyjne i oświatowe – szkoły, świetlice środowiskowe, placówki oświatowe itd.
Organizacje i instytucje – NGO działające na rzecz młodzieży, biblioteki, domy kultury, Młodzieżowe Rady.
krok po kroku
Jak to zrobić?
Przygotowanie
Przeczytaj wskazówki zawarte w grze, wydrukuj instrukcje, role i wszystkie potrzebne karty. Przygotuj także niezbędne materiały – o wszystkim dowiesz się z instrukcji gry.
iii etap rozgrywki
To czas na wypowiedzenie swojego zdania na temat proponowanych rozwiązań, a po wysłuchaniu argumentów wszystkich osób – głosowanie.
I etap rozgrywki
Wybór przewodniczącej rady i losowanie ról w Radzie Miasta. Uczestniczki i uczestnicy przygotowują się do odegrania swojej roli, a następnie przedstawiają się pozostałym osobom zasiadającym w radzie.
IV etap rozgrywki
Przewodnicząca rady podsumowuje grę – grupa zastanawia się do jakich wniosków doszła. Porozmawiajcie o tym jak wasze decyzje wpłynęły na rozwój miasta – co udało Wam się osiągnąć, z czego zdecydowaliście się zrezygnować i dlaczego.
II Etap rozgrywki
Odczytanie opisu problemu, który gracze i graczki będą próbowali rozwiązać. Uczestnicy i uczestniczki zastanawiają się, które rozwiązanie chciałyby(-chcieliby) wybrać.
grajcie dalej
Możecie wrócić do pomysłu, który przegłosowałyście lub wybrać kolejny obszar wyzwań. Rozlosujcie na nowo role
i współpracujcie na rzecz swojego miasta.
„Gra jest super! Te role są ciekawe i zadania rozwijają wyobraźnię, podoba mi się, że każda z nas się wypowiadała! Dzięki temu było tak angażująco. Robienie wizytówek pozwoliło fajnie się wczuć w rolę od początku. Podoba mi się, że sama mogę wybrać imię i nazwisko.”
„Bałam się, że będziemy myślały tak samo i będzie nuda, i nie będzie dyskusji, ale nie, tak nie było. Podobało mi się wcielanie się
w rolę i to, że każda decyzja miała swoje konsekwencje i prowadziła do kolejnej historii.”
„Gdyby byli tu chłopcy z naszej klasy, bałabym się zgłosić na przewodniczącą. Fajnie jest to ćwiczyć w takim znajomym gronie.”
„MŁODZIEŻ ZASŁUGUJE NA ZAUFANIE Z NASZEJ STRONY / ZAUFAJMY MŁODZIEŻY!” – kilkukrotnie powtarzane zdanie w trakcie rozgrywki, kiedy wcielały się w postaci Rady (dorosłych!).
„W rozwiązaniach dwa dobra postawione obok siebie (np. budować szkołę czy inwestować w połączenie autobusowe, budować schronisko dla zwierząt czy bezdomnych) to powoduje, że trzeba się mocno zastanowić nad argumentami.”
Gra kształtuje w młodzieży poczucie sprawczości oraz samodzielność. Młodzież nie tylko dobrze się bawiła w trakcie rozgrywki, ale miała ochotę wyciągnąć wnioski ze wspólnych działań i dzielić się obserwacjami.
Powiązane innowacje
Pamietaj o
Zapewnij bezpieczną przestrzeń dla uczestników i uczestniczek gry – aby mogli swobodnie odgrywać swoje rolę i formułować argumenty.
Szczególnie istotne jest aby grę wykorzystywać wśród młodzieży zamieszkującej mniejsze miejscowości, wsie.
Osoby dorosłe wspierające rozgrywkę powinny zapoznać się ze wskazówkami dla nauczycielki/opiekunki – aby być odpowiednim wsparciem dla graczek
i graczy, do momentu, w którym tego potrzebują.
Wspieraj uczestników gry w formułowaniu wniosków po rozgrywce.
Zadbaj o to, aby wszystkie grające osoby wypowiedziały się w trakcie dyskusji.
W grze mogą brać udział zarówno dziewczyny, jak i chłopacy – jednak role liderskie w grze pełnią młode kobiety.
Gra zaprojektowana jest tak, aby każde wyzwanie można było rozegrać w 45 min. tj. jedną godzinę lekcyjną. Rozgrywkę można rozwijać i kontynuować grę na kolejnych lekcjach.