MOSt generacyjny w SocjoSieci
Międzypokoleniowa korespondencja
Autorzy(-rki): Małgorzata Modrak – Potapowicz, Dominika Radke – Skoczylas
Miejsce testowania: Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Radawnicy
Czas: 2022 r.
Gra generacyjna mająca na celu zbudowanie relacji między seniorem i młodym człowiekiem.
Pisanie listów oraz wspólne warsztaty pasjoterapii, stanowią bazę do zbudowania wzmacniającego młodzież kontaktu, dając im szansę na zbieranie pozytywnych doświadczeń społecznych.
Młodzież buduje kontakt z seniorem dwuetapowo – najpierw tylko poprzez pisanie listów – przy wykorzystaniu specjalnie przygotowanych kart. Następnie gracze spotykają się na warsztatach, wspólnie spędzając czas np. jeździe na rowerze, malowaniu itp.
Gra została zaprojektowana dla 16. graczy – ośmiu Młodych Mistrzów – osoby w wieku 13-16 i ośmiu Arcymistrzów – seniorów. Innowacja opiera się na założeniach terapii więzi, ma wymiar profilaktyczny w aspekcie zdrowia psychicznego i reintegracji społecznej, wpływa na wzmocnienie poczucia własnej wartości i odbudowę sprawczości – szczególnie wśród młodzieży, ale także
i seniorów.strony DGA projektu
Wychowanki (-owie) Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapeutycznych i Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych, w wieku 13-16 lat*, którzy doświadczają wyzwań związanych z emocjami, nastrojem, nauką w szkole – spowodowanych trudną sytuacją rodzinną, zanikiem więzi. Funkcję opiekuna(-ki) gry pełni członek kadry placówki np. wychowawca.
* Wskazany wiek uczestników gry związany jest z ich szczególną podatnością na wpływ osób trzecich, co szczególnie charakteryzuje ten etap rozwojowy. Dlatego budowanie pozytywnych relacji w tym wieku jest bardzo istotne.
Młodzieżowe Ośrodki Socjoterapeutyczne czy Młodzieżowe Ośrodki Wychowawcze*, w których młodzi ludzie otrzymują wsparcie m.in. w edukacji, kształceniu samodzielności życiowej, przygotowaniu do pracy, reintegracji społecznej.
* Innowacja może też być realizowana przez świetlice środowiskowe czy szkoły.
Organizacje pozarządowe zrzeszające aktywnych seniorów(-rki) np. uniwersytety trzeciego wieku, kluby seniora. W ramach innowacji organizacja współpracuje z MOS lub MOW, który jest organizatorem działania.
Wybór opiekuna(-ki) gry
Czyli osoby odpowiedzialnej za cały proces, ważne aby był to ktoś dobrze zorganizowany i komunikatywny.
Pasjoterapia
Moment wspólnego spotkania młodzieży i seniorów(-ek), którzy spędzają wspólnie czas na realizacji pasji, zaproponowanych przez seniora.
Rekrutacja graczy
Dobór graczy to zadanie dla psychologa(-żki) lub pedagoga(-żki), którzy analizują przeprowadzone z graczami wywiady, ankiety – szczegóły w produktach innowacji. To ważne aby seniorzy(-rki) biorący udział w grze byli osobami aktywnymi, aby mieli możliwość zbudowania dobrej relacji z młodzieżą.
Co Dalej?
To wyzwanie dla kadry pracującej z młodzieżą.
W zależności od dalszego rozwoju relacji senior(ka)-młoda osoba, staraj się adekwatnie zareagować. W innowacji nie przygotowano strategii na kontynuacje działań po zakończeniu innowacji. To miejsce na Twoją kreatywność – gdyż scenariuszy może być bardzo wiele.
Ludzie Listy PIszą
To czas na wymianę korespondencji (2 -3 miesiące). Pamiętaj aby monitorować sytuację, zachowania młodzieży – zachęcaj do dzielenia się refleksją, ale nie treścią listów. Zapewnij możliwość kontaktu
z psychologiem(-żką) dla graczy- gdyby tematyka poruszanaw listach okazała się być wyzwaniem.
Dzięki grze wzmocniła się relacja między młodymi, którzy brali udział w innowacji.
W trakcie wymiany listów seniorzy(-ki) dołączali do korespondencji dodatkowe kartki, liściki- rozbudowując tym samym ten etap gry. Młodzież, oprócz odpowiedzi na pytania z kart, zaczęła zadawać pytania do seniorów
Każda forma warsztatów spotykała się z entuzjastyczną reakcją młodzieży.
Nastąpiła zmiana nastawienia uczestników(-czek) gry – młodzież zaczęła traktować grę nie tylko jako zabawę, ale przede wszystkim jako ważne spotkanie z drugą osobą. Seniorzy(-rki) przestali obawiać się otrzymywania listów z trudną treścią, a zaczęli traktować je jako możliwość poznania młodego człowieka i obserwację ich świata.
Młodzież podkreślała, że w trakcie gry czuli się ważni, z czasem nabierali coraz większej ochoty na rozmowę np. jeden
z uczestników chciał w ramach pasjoterapii po prostu wybrać się na spacer i porozmawiać.
pamietaj o:
zapewnieniu wsparcia psychologicznego uczestnikom(-czkom), na każdym etapie innowacji – mogą pojawić się wyzwania, które będą wymagały działania profesjonalisty.
rekomendacji twórczyń innowacji, aby młodzież biorąca udział w grze przebywała w placówce powyżej roku. Wtedy młodzież prawdopodobnie nie przeżywa już buntu z powodu pobytu w nowym miejscu.
zaangażowaniu do innowacji seniorów aktywnych, najlepiej z doświadczeniem pedagogicznym i ,,zacięciem społecznym’’. Celem gry jest wzmocnienie
i wspieranie młodzieży, nie osób starszych.
byciu uważnym na potrzeby młodzieży i seniorów(-ek)– kadra czuwająca nad przebiegiem gry musi czuwać nad pojawiającymi się potrzebami. Ważne aby były to osoby dyspozycyjne i otwarte na modyfikacje.
wskazówce innowatorek aby czas pisania listów trwał maks. 2 miesiące.
zasadzie prywatności korespondencji, a także o możliwość zachowania treści listów dla siebie (dot. seniorów i młodzieży).
Spotkania brainstormingowe
Zapraszamy przedstawicieli władz lokalnych, kadrę instytucji systemu pomocy społecznej, NGO i wszystkie osoby, które zajmują się polityką społeczną i innowacjami społecznymi. Spotkane dedykowane jest wszystkim tym, którzy dostrzegają konieczność niwelowania nierówności społecznych i chcą działać na rzecz zmiany sytuacji osób wykluczonych,...
Webinary o innowacjach
Chcecie posłuchać o naszych innowacjach ? Zapiszcie się na webinary organizowane przez ROPS w Szczecinie: 07.12 w godzinach 13.00 - 15.00; innowacja „Bunya – Kraina możliwości”Gra karciano-narracyjna, której celem jest zaangażowanie dzieci w proste interwencje w przestrzeni publicznej np. sadzenie kwiatów, malowanie donic. W innowacji głos mają...
Wizyta studyjna dla innowatorów!
Inkubator Włącznik Innowacji Społecznych serdecznie zaprasza na wizytę studyjną, która odbędzie się w dniach 4 – 5 grudzień 2023 r. w Bydgoszczy. Wizyta obfitować będzie w warsztaty, dyskusje, wymianę doświadczeń. W ramach wizyty zapewniamy Państwu nocleg, wyżywienie oraz transport z Poznania do Bydgoszczy oraz z Bydgoszczy...
Upowszechnianie – Włącznik Innowacji Społecznych
Z wielką radością informujemy, że wybraliśmy pięć innowacji do upowszechniania w ramach projektu Włącznik Innowacji Społecznych „Niezbędnik edukacyjny dziecka z alergią” Fundacja Allergia „Opracowanie projektów zabawek terapeutycznych wydrukowanych na drukarce 3D oraz scenariuszy zajęć terapeutycznych dla dzieci przed...
Akademia Innowacji Społecznych
Zapraszamy na nasz najnowszy cykl szkoleniowy pn. Akademia Innowacji Społecznej! Dzięki Akademii nauczysz się korzystać z wybranej innowacji społecznej, a także dowiesz się jak nauczyć tego inne osoby!Szkolenia dedykujemy specjalistom i specjalistkom w danej dziedzinie i oferujemy zdobywanie wiedzy w 3. modułach szkoleniowych: Teoria — dowiesz...
Wizyta studyjna w Osadzie Janaszkowo
Zapraszamy asystentów i asystentki osób z niepełnosprawnościami oraz rodziny na wizytę studyjną do prowadzonej przez Fundację im. dr Piotra Janaszka Podaj Dalej - OSADY JANASZKOWO. Kiedy i o której? 13. września w godzinach 9.00-16.00Adres: Wąsosze 73A 62-561 W trakcie naszego spotkania chcemy posłuchać w jaki sposób realizowana jest asystentura...
Innowacje społeczne na Kongresie Kobiet
Drugiego i trzeciego września, będziecie mogli(-ły) spotkać nas na XV Kongresie Kobiet, który odbędzie się w na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich! Wiodące hasła tegorocznego kongresu to: RÓWNOŚĆ, EDUKACJA, PRZYSZŁOŚĆ, a w te treści świetnie wpisują się INNOWACJE SPOŁECZNE.Żebyście na pewno nas znaleźli(-azły), agendę w formacie pdf...
Forum Zmian Społecznych
Forum Zmian Społecznych pn. ,,Seksualność i rodzicielstwo osób z niepełnosprawnością intelektualną”. We współpracy z Wydziałem Studiów Edukacyjnych UAM i Centrum Wspierania Relacji zapraszamy na wydarzenie, na którym łączyć będziemy perspektywę praktyczną i naukową. Szczegółowy plan wydarzenia opublikujemy na począ...
Seminarium innowacji społecznych
Już 15 maja w Koninie odbędzie się Seminarium na rzecz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, które organizujemy z Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie. Zapraszamy 15 maja 2023 r. do Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie, ul. Sosnowa 14, godzina 10.00 do 15.00, sala 208. W trakcie wydarzenia innowatorki zaprezentują 4. in...
Uczymy się razem i osobno!
Dziś kilka słów o innowacji ,, Uczymy się razem i osobno", która jest odpowiedzią na potrzebę zapewnienia alternatywnego miejsca edukacji dla dzieciz niepełnosprawnościami, w duchu edukacji włączającej. Osią innowacji jest podejście skoncentrowane na budowaniu relacji z dziećmi, opartej na zaufaniu i indywidualnym podjeściu.Innowacja wykorzystuje...
Klub Świadomej Młodzieży
Zakończone zostały pracy nad innowacją Klub Świadomej Młodzieży – ogromne brawa dla innowatorów i innowatorek Celem KŚM jest zrzeszanie różnorodnych młodych ludzi w spektrum autyzmu, by działali na rzecz spraw ważnych dla siebie i środowiska obywatelskiego. Został przetestowany model pracy oparty na wzmacnianiu zasobów i po...
Konsultacje z Pauliną Gołaską – Ciesielską na Targach Edukacyjnych w Poznaniu
Dr Paulina Gołaska-Ciesielska – założycielka Centrum Wspierania Relacji, fundatorka i prezeska Fundacji Relacyjni, redaktorka naczelna czasopisma “Człowiek i Relacje”. Psycholożka, pedagożka specjalna, badaczka, terapeutka relacyjna. Członkini IARPP (Międzynarodowego Towarzystwa Psychoterapii i Psychoanalizy Relacyjnej). Od...
Anna Janiak – spotkasz ją na Targach Edukacyjnych w Poznaniu
Anna Janiak – pasjonatka neuroróżnorodności, „zafiksowana” na poszukiwaniu sposobów wsparcia osób z wyzwaniami rozwojowymi, poprzez kształtowanie świadomego środowiska ich życia, nauki i pracy. Pedagożka specjalna, posiadająca wieloletnie doświadczenie w pracy z osobami w spektrum autyzmu oraz innymi wyzwaniami rozwojowymi ...
Sylwia Kowalska – ekspertka od zadań niemożliwych – goście na Targach edukacyjnych
Sylwia Kowalska – współtwórczyni Fundacji Autism Team oraz Inicjatywy Obywatelskiej Chcemy Całego Życia, w których działa społecznie na rzecz poprawy jakości życia osób z niepełnosprawnościami. Działaczka na rzecz środowiska rodzin osób z autyzmem. Współinicjatorka ruchu rodziców i opiekunów osób z niepełnosprawności...
Monika Sawicka – matematyczna czarodziejka! Kogo możesz spotkać na Targach Edukacyjnych w Poznaniu
Monika Sawicka – nauczycielka matematyki, z nieszablonowym podejściem do edukacji w szkole. Innowatorka i pasjonatka, poszukująca skutecznych form i metod nauczania matematyki w opolskiej Fundacji Rozwoju Edukacji Empatycznej FREE. Założycielka Akademii Logicznego Myślenia i Matematyki w Opolu, zarażająca pasją do matematyki swoi...
To już za tydzień! – Program warsztatów i konsultacji na Targach Edukacyjnych w Poznaniu.
Jak już na pewno zauważyliście będziemy obecni na Targach Edukacyjnych w Poznaniu! Zapraszamy do skorzystania z konsultacji na naszym stoisku pn. „Dziecko z alergią w szkole”, „Uczeń w spektrum autyzmu w edukacji”, „Dziecko w spektrum autyzmu w szkole” oraz warsztatów „Dziecko z alergią w szkole, prezentacja innowacji społ...
Poznajcie Janka Gawrońskiego
? Kolejną osobą, która będzie z nami na Targach Edukacyjnych jest Janek Gawroński! Siedemnastolatek w spektrum autyzmu i z milionem innych zalet. Samorzecznik, społecznik, działa w Fundacji Autism Team, Inicjatywie Obywatelskiej „Chcemy całego życia!” oraz Inicjatywie „Nasz Rzecznik”. Pomysłodawca i organizator Klubu Świadom...
Innowacje na Targach Edukacyjnych w Poznaniu
W dniach 10-12 marca będziemy na Targach Edukacyjnych w Poznaniu Jesteś nauczycielem (-ką), pedagogiem (-żką), psychologiem (-żką) szkolnym? Masz pytania dotyczące pracy z dzieckiem w spektrum autyzmu lub dzieckiem z alergią? Jesteś rodzicem i chcesz wesprzeć Twoje dziecko w edukacji? A może Twoje dziecko lub uczeń nie lubi uczyć s...
Poznajcie nasze ekspertki – Targi Edukacyjne w Poznaniu
Poznajcie nasze ekspertki Joannę Kuczyńską i Agnieszkę Panocką z Fundacji Allergia W Fundacji prowadzą działania edukacyjne nt. alergii i możliwych jej konsekwencji, funkcjonowania dzieci z alergiami w żłobkach, przedszkolach i szkołach (zarówno od strony psychologicznej, jak i obowiązujących regulacji prawnych), bezpieczeństwa po...
Na rozdrożu – rodzina w obliczu ubezwłasnowolnienia
Przedstawiamy innowację Fundacji Fiona pt. „Na rozdrożu – rodzina w obliczu ubezwłasnowolnienia”, dotyczącą problematyki procesu ubezwłasnowolnienia osób z niepełnosprawnościami. Innowatorzy i innowatorki wypracowali 3 broszury zawierające – doświadczenia rodzin, wiedzę z zakresu formalno-prawnego i wsparcia rodzin w ...