Inkubator Innowacji Społecznych Włącznik 2.0

Jak sprawić, by świat był miejscem dla każdego? Jak likwidować bariery, otwierać drzwi, poszerzać możliwości, znajdować sposoby i budować relacje – wbrew trudnościom, różnicom i stereotypom?
W naszym inkubatorze szukamy rozwiązań i testujemy je w działaniu!

Włączenie społeczne

W Inkubatorze możesz stworzyć i przetestować pomysł, który przyczynia się do poprawy sytuacji osób wykluczonych społecznie lub zagrożonych wykluczeniem.

Innowacje społeczne

Szukamy rozwiązań sprzyjających włączeniu społecznemu osób i grup defaworyzowanych ze względu na wiek, płeć, pochodzenie, niepełnosprawność, ekspresję i tożsamość płciową, stan zdrowia, nietypowy wzorzec rozwoju, wyzwania zdrowotne i emocjonalne, trudności życiowe, status materialny czy z jakiegokolwiek innego powodu. Chcemy rozwijać pomysły poprawiające dostęp tych osób do potrzebnych im usług i dóbr, zwiększające ich społeczną integrację i partycypację.

Oferujemy granty o średniej wartości 75 tys. zł, które można przeznaczyć na opracowanie rozwiązań i przeprowadzenie ich testów. Przyjmujemy zgłoszenia z całej Polski! Zapraszamy do współpracy osoby fizyczne, grupy nieformalne, organizacje pozarządowe, przedstawiciele instytucji oraz biznesu.

Przed wysłaniem formularza najlepiej skonsultuj się z kadrą Inkubatora, żeby poznać zasady naszej pracy i zwiększyć swoje szanse!

Całkowita wartość projektu: 9 999 792 zł

Wartość dofinansowania projektu z UE: 9 499 802,40 zł

#FunduszeEuropejskie

II nabór wniosków do Włącznika 2.0.

Formularz Karty Innowacji w formie skanu dokumentu podpisanego przez osoby uprawnione należy przesłać w wersji elektronicznej w terminie od 30 kwietnia 2025 r. do dn. 30 maja 2025 r. do godziny 23:59 na adres: wlacznik@spoldzielnie.org. Jest to jedyny dokument wymagany na tym etapie. Przesłanie  formularza w wyżej wskazanym terminie i na wyżej wskazany adres jest niezbędnym warunkiem możliwości dalszego udziału w II turze naboru.

Na tym etapie należy przesłać wypełniony formularz w formie skanu podpisanego przez zgłoszeniodawcę / osoby uprawnione do reprezentacji podmiotu zgodnie z właściwym rejestrem (np. w formie pliku PDF). Dodatkowo prosimy o przesłanie formularza w wersji tekstowej (np. w Word, Open Office Writer). Formularz musi być kompletny, zgodny z zamieszczonym powyżej wzorem, czytelny, wypełniony w języku polskim. Należy zwrócić uwagę na konieczność podpisania formularza w trzech miejscach (pod Deklaracją Uczestnictwa oraz pod dwoma różnymi klauzulami informacyjnymi).

Pełną treść ogłoszenia o naborze znajdziecie tutaj: ogłoszenie o naborze

Niezbędne formularze i dokumenty znajdziecie tutaj: dokumenty

Harmonogram warsztatów i spotkań preinkubacyjnych II nabór, styczeń-marzec 2025 r.:

Obszary priorytetowe w II naborze to włączenie społeczne: osób z doświadczeniem migracji oraz osób w wieku senioralnym.

Warsztaty w konwencji okrągłych stołów – to spotkania podczas których osoby uczestniczące mają okazję pogłębić swoją wiedzę na temat wybranego tematu, spotkać ekspertów z danej dziedziny, ale także porozmawiać z potencjalnymi odbiorcami innowacji. Warsztaty dotyczyć będą dwóch obszarów tematycznych, wybranych jako priorytetowe w II naborze.

Włączenie społ. osób z doświadczeniem migracji:

  • 31 stycznia 2025, godz. 10:00-13:00, spotkanie online, platforma Zoom lub
  • 17 lutego 2025, godz. 13:00-17:00, spotkanie stacjonarne, miejsce: Okrąglak, Poznań

Włączenie społ. osób w wieku senioralnym:

  • 6 lutego 2025, godz. 13:00-16:00, spotkanie online, platforma Zoom
  • 20 lutego 2025, godz. 10:00-14:00, spotkanie stacjonarne, miejsce: Okrąglak, Poznań

Maratony innowacji – spotkania, które połączą dwa obszary tematyczne, tzn. w trakcie jednego spotkania podejmowane będą zarówno tematy związane z włączeniem społ. osób z doświadczeniem migracji, jak i osób w wieku senioralnym. Podczas maratonu osoby uczestniczące pracować będą nad konkretnymi narzędziami i sposobami tworzenia innowacji.

  • 28 lutego 2025, godz. 10:00-16:00, spotkanie online, platforma Zoom
  • 7 marca 2025, godz. 9:00-17:00, spotkanie stacjonarne, miejsce: Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego, al. Niepodległości 34, Poznań

Briefy – spotkania o charakterze konsultacyjnym, uzupełniające i rozszerzające tematykę podjętą w trakcie warsztatów okrągłe stoły i maratonów innowacji.

  • 8 kwietnia 2025, godz. 10:00-13:00, brief „Moja droga do innowacji – odsłona druga!” – spotkanie z dr Sylwią Antonowicz z Fundacji Emic, twórczynią innowacji społecznej „EduMigracje”, spotkanie online dot. obszaru wsparcia osób z doświadczeniem migracji
  • 15 kwietnia 2025, godz. 9:00-12:00, brief „Moja droga do innowacji – odsłona trzecia! – spotkanie z ekspertami z Walking Futbol Polska i KS Kontra, twórcami innowacji Walking Futbol, spotkanie online dot. obszaru wsparcia osób w wieku senioralnym – aktywizacja mężczyzn
  • 24 kwietnia 2025, godz. 10:00-13:00, brief dot. zdrowia psychicznego seniorów i ich opiekunów, spotkanie online

Harmonogram warsztatów i spotkań preinkubacyjnych I nabór, kwiecień-czerwiec 2024 r.:


Warsztaty w konwencji okrągłych stołów
– to spotkania podczas których osoby uczestniczące miały okazję pogłębić swoją wiedzę na temat wybranego tematu, spotkać ekspertów z danej dziedziny, ale także porozmawiać z potencjalnymi odbiorcami innowacji. Warsztaty dotyczyły dwóch obszarów tematycznych, w których szczególnie potrzebne są nowe rozwiązania: przemoc w jej różnych aspektach i przejawach oraz zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży.

Tematyka zdrowia psychicznego młodzieży:

  • 4 kwietnia, godz. 13.00-17.00, spotkanie stacjonarne, miejsce: Brama Poznania, ul. Gdańska 2 lub
  • 11 kwietnia, godz. 14.00-17.00, spotkanie online

Tematyka przemocy:

  • 5 kwietnia, godz. 10.00-14.00, spotkanie stacjonarne, miejsce: Brama Poznania, ul. Gdańska 2 lub
  • 9 kwietnia, godz. 15.00-18.00, spotkanie online; platforma Zoom

Maratony innowacji – spotkania, które połączyły dwa obszary tematyczne, tzn. w trakcie jednego spotkania podejmowane były zarówno tematy związane ze zdrowiem psychicznym młodzieży, jak i z profilaktyką przemocy. Podczas maratonu osoby uczestniczące pracowały nad konkretnymi narzędziami i sposobami tworzenia innowacji.

  • 24 kwietnia, godz. 10.00-14.00, spotkanie online
  • 26 kwietnia, godz. 10.00-18.00, spotkanie stacjonarne, miejsce: Brama Poznania, ul. Gdańska 2

Briefy – spotkania o charakterze konsultacyjnym, uzupełniające i rozszerzające tematykę podjętą w trakcie warsztatów okrągłe stoły i maratonów innowacji.

  • 7 maja, godz. 17.00-20.00, brief dot. metody edukacji antyprzemocowej „Sztama”, spotkanie online
  • 23 maja, godz. 18:00-21.00, brief „Od pomysłu do działania, czyli jak zostać innowatorem/ką”, spotkanie online
  • 10 czerwca, godz. 18.00-21.00, brief „Moja droga do innowacji – spotkanie z Sylwią Kowalską i Janem Gawrońskim z Fundacji Autism Team oraz Anną Janiak z Fundacji FIONA”, spotkanie online

I nabór wniosków do Włącznika 2.0.

Formularz Karty Innowacji w formie skanu dokumentu podpisanego przez osoby uprawnione należy przesłać w wersji elektronicznej w terminie od 13 maja do dn. 12 czerwca 2024 r. do godziny 23:59 na adres: wlacznik@spoldzielnie.org. Jest to jedyny dokument wymagany na tym etapie. Przesłanie  formularza w wyżej wskazanym terminie i na wyżej wskazany adres jest niezbędnym warunkiem możliwości dalszego udziału w I turze naboru.

Na tym etapie należy przesłać wypełniony formularz w formie skanu podpisanego przez zgłoszeniodawcę / osoby uprawnione do reprezentacji podmiotu zgodnie z właściwym rejestrem (np. w formie pliku PDF). Dodatkowo prosimy o przesłanie formularza w wersji tekstowej (np. w Word, Open Office Writer). Formularz musi być kompletny, zgodny z zamieszczonym powyżej wzorem, czytelny, wypełniony w języku polskim. Należy zwrócić uwagę na konieczność podpisania formularza w trzech miejscach (pod Deklaracją Uczestnictwa oraz pod dwoma różnymi klauzulami informacyjnymi).

Pełną treść ogłoszenia o naborze znajdziecie tutaj: ogłoszenie o naborze

Niezbędne formularze i dokumenty znajdziecie tutaj: dokumenty

 

Akceleracja

Włącznik 2.0. to nie tylko praca nad nowymi pomysłami na innowacje. Równolegle wracamy do wcześniej wypracowanych rozwiązań z inkubatorów działających od 2016 roku. Wśród nich poszukiwać będziemy takich, które, mimo upływu czasu, nadal odpowiadają na aktualne potrzeby. Będziemy oceniać je pod względem:

  • skuteczności,
  • trwałości (potencjalne utrzymanie usługi na rynku) oraz
  • komplementarności z innymi rozwiązaniami systemowymi.

Innowacje te poddane zostaną akceleracji.  Jest to proces, dzięki któremu, za pomocą różnych metod, takich jak np. ponowne testowanie, dopracowanie rozwiązania i dostosowanie go do nowej grupy odbiorców, modyfikacja produktu końcowego, konsultacje z ekspertami/kami, itp., wypracowana wcześniej innowacja ma szansę się rozwinąć.

Ostateczny przebieg i forma tego procesu uzależnione będą od rodzaju rozwiązania, którego mają dotyczyć.

Zespół ds. akceleracji, wraz z ekspertami w danej dziedzinie, wybierze łącznie 10 takich rozwiązań.

Innowacje wybrane do akceleracji:

Dostępne Finanse Osobiste

  • autorzy: Fundacja Innowacja i Wiedza
  • inkubator: Generator Dostępności
  • problem: niska świadomość w zakresie zarządzania finansami osobistymi przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną mieszkające w mieszkaniach chronionych i treningowych.
  • szczegółowy opis i materiały do pobrania: Dostępne Finanse strona internetowa

Test Leksyka PJM-PL

  • autorzy: Marta Wrześniewska-Pietrzak, Anna Wiśniewska-Jankowska, Karolina Ruta-Korytkowska
  • inkubator: Generator Dostępności
  • problem: poziom znajomości polszczyzny wśród osób z wadą słuchu – zarówno wśród dzieci, młodzieży szkolnej, jak i dorosłych, jest niezadowalający. Biegłość językowa niesłyszących zdecydowanie odbiega od biegłości, która charakteryzuje słyszących rówieśników. Wyniki badań jednoznacznie wskazują, że poziom znajomości polszczyzny wśród osób kończących edukację szkolną jest tak niski, że uniemożliwia dalsze kształcenie za pomocą języka polskiego, stanowiącego najczęściej w Polsce język edukacji niesłyszących.
  • szczegółowy opis i materiały do pobrania: Test Leksyka PJM-PL strona internetowa

Kontakt:

strona internetowa: www.innowatorzy.spoldzielnie.org
profil FB: Facebook Innowatorzy Społeczni
profil LinkedIn: LinkedIn Włącznik 2.0.
profil Instagram: Instagram Innowatorzy Społeczni

e-mail i nr telefonu ws. konsultacji pomysłów, składania dokumentów: wlacznik@spoldzielnie.org; tel. 793 143 636

 

Projekt Włącznik 2.0 realizowany jest w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet V Innowacje społeczne.