Uczymy sie razem i osobno
Przyjazne warunki do rozwoju i nauki dzieci w edukacji wczesnoszkolnej
Autorzy_rki: Fundacja Rozwoju Edukacji Empatycznej FREE
Miejsce testowania: Szkoła Fundacji Rozwoju Edukacji Empatycznej FREE
Czas: 2021-2022
Zbiór dobrych praktyk, standardów, inspiracji do organizacji edukacji w sposób alternatywny dla standardowego szkolnego nauczania. Punktem wyjścia w innowacji jest chęć wsparcia dziecka w rozwoju, uwzględniając jego szczególne potrzeby oraz dbając o jego emocjonalny dobrostan, realizacja podstawy programowej to drugorzędny cel w tej innowacji. Rozwiązanie umożliwia m.in. uczenie się w grupie tym dzieciom, które dotychczas realizują naukę w trybie indywidualnym. Zebrane w model: gra, przykładowe scenariusze, materiały edukacyjne – to świetny narzędziownik dla każdego nauczyciela(-lki).
Dzieci uczące się w 2. lub 3. klasie szkoły podstawowej.
W 10-osobowej grupie inkluzywnej (do której należą dzieci z niepełnosprawnością i dzieci bez niepełnosprawności).
NGO, podmioty, grupy nieformalne, organizujące pracę w ramach edukacji domowej. Innowacje wprowadzać mogą także szkoły ogólnodostępne, szkoły specjalne czy z oddziałami integracyjnymi np. w ramach eksperymentów pedagogicznych.
krok po kroku
Jak to zrobić?
Poznaj dziecko
Dowiedz się co dziecko już umie, na jakim etapie rozwoju są różne umiejętności, jakie ma potencjały i zainteresowania. Dobrym narzędziem do wykorzystania na tym etapie jest będąca częścią innowacji gra „Kraina Talentów”.
Jak będziemy pracować? - indywidualny program pracy
Dla każdego dziecka stwórz program – szyty na miarę jego potrzeb. Wykorzystaj elementy takie jak: zajęcia edukacyjne, wsparcie terapeutyczne, tutoring, uczenie wspomagane przez rówieśników.
Co będziemy robić - plan
Kiedy poznasz już ucznia, zastanów się jakie zadania może otrzymać w najbliższym czasie rozwojowym. Pamiętaj aby dostosować plany do możliwości dziecka – są one dobrym materiałem do pracy tutora(-rki).
Sprawdzaj efekty
To ważne aby sprawdzać jakie dziecko robi postępy i czy stworzony program rzeczywiście umożliwia rozwój.
Dzieci zwiększyły swój poziom świadomości – znają swoje potrzeby i sposoby zaspokajania ich wiedzy, czują się akceptowane
i znają swoją wartość.
Uczniowie i uczennice lepiej rozumieją otaczający ich świat, dzięki temu m.in. rzadziej doświadczają lęku.
Nowe umiejętności, które dzieci rozwinęły, zaczęły być wykorzystywane w trakcie zajęć.
Zauważalnie zwiększyła się motywacja dzieci do uczenia się, szczególnie jeżeli treści obejmowały takie ćwiczenia, zadania, które odpowiadały ich stylowi uczenia się.
Powiązane innowacje
Pamietaj o
Elastycznym podejściu do modelu – każde dziecko jest inne, staraj się do każdego podchodzić indywidualnie. Model to zbiór inspiracji do działania.
Najlepsze efekty osiągniesz w grupie inkluzywnej, składającej się z maks. 10. dzieci.
Szczególnie zwróć uwagę na potrzeby dziecka, jego zainteresowania, etap rozwoju, dobór par.