Ikonka innowacji uczymy się razem i osobno<br />
Uczymy sie razem i osobno
Przyjazne warunki do rozwoju i nauki dzieci w edukacji wczesnoszkolnej
Autorzy_rki: Fundacja Rozwoju Edukacji Empatycznej FREE
Miejsce testowania: Szkoła Fundacji Rozwoju Edukacji Empatycznej FREE
Czas: 2021-2022

Zbiór dobrych praktyk, standardów, inspiracji do organizacji edukacji w sposób alternatywny dla standardowego szkolnego nauczania. Punktem wyjścia w innowacji jest chęć wsparcia dziecka w rozwoju, uwzględniając jego szczególne potrzeby oraz dbając o jego emocjonalny dobrostan, realizacja podstawy programowej to drugorzędny cel w tej innowacji. Rozwiązanie umożliwia m.in. uczenie się w grupie tym dzieciom, które dotychczas realizują naukę w trybie indywidualnym. Zebrane w model: gra, przykładowe scenariusze, materiały edukacyjne – to świetny narzędziownik dla każdego nauczyciela(-lki).

Dzieci uczące się w 2. lub 3. klasie szkoły podstawowej.
W 10-osobowej grupie inkluzywnej (do której należą dzieci z niepełnosprawnością i dzieci bez niepełnosprawności).  

NGO, podmioty, grupy nieformalne, organizujące pracę w ramach edukacji domowej. Innowacje wprowadzać mogą także szkoły ogólnodostępne, szkoły specjalne czy z oddziałami integracyjnymi np. w ramach eksperymentów pedagogicznych.

krok po kroku
Jak to zrobić?
Poznaj dziecko

Dowiedz się co dziecko już umie, na jakim etapie rozwoju są różne umiejętności, jakie ma potencjały i zainteresowania. Dobrym narzędziem do wykorzystania na tym etapie jest będąca częścią innowacji gra “Kraina Talentów”.

Jak będziemy pracować? - indywidualny program pracy

Dla każdego dziecka stwórz program – szyty na miarę jego potrzeb. Wykorzystaj elementy takie jak: zajęcia edukacyjne, wsparcie terapeutyczne, tutoring, uczenie wspomagane przez rówieśników. 

Co będziemy robić - plan

Kiedy poznasz już ucznia, zastanów się jakie zadania może otrzymać w najbliższym czasie rozwojowym. Pamiętaj aby dostosować plany do możliwości dziecka – są one dobrym materiałem do pracy tutora(-rki). 

 

Sprawdzaj efekty

To ważne aby sprawdzać jakie dziecko robi postępy i czy stworzony program rzeczywiście umożliwia rozwój. 

Dzieci zwiększyły swój poziom świadomości – znają swoje potrzeby i sposoby zaspokajania ich wiedzy, czują się akceptowane
i znają swoją wartość.

Uczniowie i uczennice lepiej rozumieją otaczający ich świat, dzięki temu m.in. rzadziej doświadczają lęku.

Nowe umiejętności, które dzieci rozwinęły, zaczęły być wykorzystywane w trakcie zajęć.

Zauważalnie zwiększyła się motywacja dzieci do uczenia się, szczególnie jeżeli treści obejmowały takie ćwiczenia, zadania, które odpowiadały ich stylowi uczenia się.

powiązane innowacje
pamietaj o

Elastycznym podejściu do modelu – każde dziecko jest inne, staraj się do każdego podchodzić indywidualnie. Model to zbiór inspiracji do działania.

Najlepsze efekty osiągniesz w grupie inkluzywnej, składającej się z maks. 10. dzieci.

Szczególnie zwróć uwagę na potrzeby dziecka, jego zainteresowania, etap rozwoju, dobór par.

 

produkty
innowacje w praktyce
Aktualności