Kreatywnie – kolektywnie
Narzędziownik impro dla wychowawców Domów Usamodzielnienia
Autorki: Agnieszka Szałkowska, Jagoda Ptaszyńska
Miejsce testowania: Bydgoszcz
Czas: 2023 r.
Wyjdź poza schemat, puść wodze fantazji, zagraj improwizując! Taka forma teatru uczy słuchania, reagowania na siebie na wzajem, uważności. Zapraszamy na scenę!
Narzędziownik, w którym znajdziecie publikacje i filmy instruktażowe, to zbiór kilkudziesięciu ćwiczeń i gier improwizacji teatralnej podzielonych na 8 lekcji.
Innowacja ma za zadanie wspierać dzieci i młodzieży z Domów Usamodzielnienia m.in. w: wyrażaniu siebie, swoich uczuć i emocji; zmaganiu się ze wstydem i lękiem; budowaniu umiejętności współżycia w grupie rówieśniczej; przezwyciężaniu lęku przed bliskością; budowaniu poczucia przynależności i wiary w siebie, wspólnej zabawie i integracji z grupą rówieśniczej.
Dla dzieci i młodzieży w Domach Usamodzielnienia
i innych placówkach opiekuńczo-wychowawczych.
Narzędzie przydatne w pracy nauczycieli, opiekunów, wychowawców, jako narzędzie integracji grupy poprzez zapewnienie aktywnego i kreatywnego spędzania czasu. Łączy w sobie przyjemną formę z walorem edukacyjnym (jakim jest rozwój kompetencji własnych
i społecznych).
krok po kroku
Jak to zrobić?
Pierwszy krok
Zapoznaj się z zasadami techniki impro oraz narzędziownikiem (nie zapomnij o filmach – pomogą Ci)!
Improwizujemy
Działaj- przeprowadź zajęcia. Pamiętaj- nie muszą odbywać się w 100% zgodnie ze scenariuszem – to warsztaty impro, puść wodze fantazji.
Plan
Zaplanuj organizacje zajęć – zbierz grupę, stwórz harmonogram, a jeśli czujesz, że przyda Ci się wsparcie- zwerbuj dodatkowego wychowawcę, który pomoże Ci współprowadzić zajęcia.
Na bieżąco
Reaguj- sprawdzaj na bieżąco, które zabawy podobały się uczestnikom, a w których nie chcieli brać udziału, obserwuj, jak rozwijają się uczestnicy. Baw się dobrze!
Komfort
Poinformuj grupę, by zabrała ze sobą wygodną odzież (taką, która nie krępuje ruchów), jeśli możesz, zadbaj
o napoje. Nie zapomnij również o dobrym humorze!
Ćwiczenia impro pozwalają rozwijać wyobraźnię poprzez kreowanie różnych światów, bohaterów. Improwizacja uczy akceptacji siebie i swoich pomysłów, rozwija elastyczność w działaniu i pogłębia umiejętności pracy w grupie.
W ocenie wychowawców łatwo przeprowadzić warsztaty z młodzieżą, przy wykorzystaniu narzędzi zaproponowanych w innowacji. Zauważalny jest też wzrost gotowości do prowadzenia zajęć dla młodzieży w nowej, kreatywnej formie.
Opiekunowie zauważyli zmianę w uczestnikach, pod kątem otwartości, integracji. Młodzież stała się bardziej chętna do brania udziału w zajęciach. Wzrósł też stopień zaufania uczestników od siebie nawzajem.
Wychowawcy wskazywali szczególną wartość gier, które pomagają w wyrażaniu emocji, rozpoznawaniu swoich aktualnych stanów psychicznych. Po uczestnictwie w warsztatach młodzi bardziej zaznaczają swoje granice i opowiadają o swoich potrzebach.
Powiązane innowacje
Pamietaj o:
Czujności na potrzeby i elastyczności, aby dostosowywać zajęcia do energii i dynamiki grupy.
Przerwach, w których rozmawiacie z dziećmi i młodzieżą- takie luźne rozmowy wspierają budowanie relacji.
Jeśli początkowo dzieci niechętnie biorą udział w zabawie, nie zrażajcie się. Potrzebne jest zbudowanie zaufania między Wami a grupą, a do tego potrzebny jest czas.
Traktujcie błędy jak prezenty – w improwizacji wszystko dzieje się bez scenariusza, więc istnieje ryzyko nieidealnych scen. Każdy taki błąd można ograć tak, jakby faktycznie miał się wydarzyć.