Grafika programy systent asd

Asystent osoby z ASD

Uczelnia otwarta na różnorodność dzięki
nowym standardom komunikacji

Autorzy_rki: Spółdzielnia Socjalna FURIA
Miejsce testowania: Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu
Czas: 2018 r.

Dziekanat, stypendium, spotkania z promotorem, zmiany terminów, sesja itd. to uczelniana codzienność wymagająca od studenta(-tki) samodzielności i umiejętności komunikacyjnych. W ramach pomysłu, zaufana osoba pełni rolę
tłumacza(-ki)/adwokata(-tki) – pośredniczy i wspiera studenta(-tkę) w kontakcie z uczelnią. Innowacja zawiera nie tylko opis modelu usługi asystenta, ale także scenariusz warsztatów dla osób przygotowujących się do tej roli oraz dwie broszury zawierające praktyczną wiedzę: dla studenta(-tki)) z ASD i dla pracowników(-c) uczelni. Jak mówią sami twórcy i twórczynie „osoby ze spektrum postrzegane są (zgodnie z prawdą) jako bardzo mało elastyczne – nie ma jednak mniej elastycznego „organizmu” od instytucji. Wdrożenie tej innowacji pokazuje, że może to się zmienić przy odrobinie wiedzy i wzajemnej empatii.
strony DGA projektu

Osoby w spektrum autyzmu – które rozpoczynają lub planują studia, oraz dla studentów(-tek), którzy odczuwają trudności w kontaktach społecznych. 

Uczelnie wyższe – które chcą umożliwić, ułatwić studentom(-kom) w spektrum autyzmu studiowanie. Jest to możliwe poprzez zapewnienie dostępu do różnych form asystentury,  adekwatną do potrzeb organizację pracy dziekanatu czy biura obsługi studenta, podniesienie świadomości pracowników(-c) uczelni czy elastyczną organizację egzaminów i zaliczeń.


Pracownik/wolontariusz – asystentura może przybrać różne formy, od zatrudnienia stałego(-ej) pracownika(-cy), wspierającego(-ej) studentów i studentki lub przygotować do tej roli chętnych studentów(-ki) – wolontariuszy(-ki). 

krok po kroku

Jak to zrobić?

Forma współpracy

Wybierz jedną z 4. form organizacji asystentury: stałe płatne wsparcie, doraźne płatne wsparcie, stały wolontariat lub doraźny wolontariat (szczegóły w broszurze do pobrania poniżej).

Zakres działania

Jasno określ czym będzie zajmować się asystent(-tka), a co nie należy do jego obowiązków. Wyznacz także wymiar czasu pracy asystenta(-tki).

Znajdź asystenta

Możesz to zrobić przez rekrutację pracownika(-cy) lub znalezienie wolontariusza(-ki) z grona studentów i studentek czy bliskich osób studenta(-ki) ASD.

Czas na warsztat

Możesz skorzystać z gotowego scenariusza (do pobrania poniżej). Organizując warsztat dla przyszłych asystentów
(-ek), pamiętaj aby dostosować jego treść do szczególnych potrzeb i wyzwań osób w spektrum.

Wybierz świadomie

Przyszły asystent(-a) powinien cechować się wysoką wrażliwością (ale nie być nadopiekuńczy!) i wiedzą na temat spektrum, struktury uczelni i praw studenta(-tki).

Przygotuj kadrę

Zorganizuj spotkanie z pracownikami(-cami) uczelni, poinformuj o wprowadzeniu nowej funkcji tłumacza/adwokata i przedstaw wiedzę na temat ASD (przewodnik dla pracowników do pobrania poniżej)

Szkolenie asystenta(-ki)

Nie jest obligatoryjne, pamiętaj jednak aby asystent umiał rozpoznać potrzeby i wyzwania studenta w spektrum autyzmu i wesprzeć go w konkretnych sytuacjach.

Stały kontakt

Monitoruj przebieg realizacji innowacji, na bieżąco komunikując się z asystentem(-ką), studentem(-ką) oraz pracownikami i pracownicami uczelni.

Innowacja wpisuje się w politykę dostępności uczelni wyższych, co czyni ją dziś bardzo atrakcyjnym rozwiązaniem.

Materiał jest bardzo wysoko oceniany przez pracowników Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami, którzy widzą w nim użyteczne narzędzie codziennej pracy.

Użytkownicy(-czki) po stronie uczelni deklarują, że mają większą wiedzę i wrażliwość wobec osób ze szczególnymi potrzebami.

Pracownicy(-czki) uznali za nieprawdziwy i krzywdzący stereotyp, jakoby osoba z ASD wymagała nieustannej opieki i wsparcia, była całkowicie zamknięta, zależna i niezaradna.

Innowacja jest obecnie wdrażana w skali ogólnopolskiej w ramach Programu Dostępność Plus przez Fundację SOWELO
i poznańską spółkę DGA.

Powiązane innowacje

Pamietaj o

Poza wdrożeniem modelu, warto zaplanować odpowiednią ilość czasu na dostarczenie odpowiedniej jakości wiedzy na temat ASD i obalenie funkcjonujących mitów.

Innowacja powinna być indywidualnie dostosowana do polityki każdej z uczelni. Wypracowanie samodzielnej ścieżki prawnej przez uczelnię, zwiększy efektywność wdrożenia innowacji.

Jasno określ czym będzie zajmować się asystent, a co nie należy do jego obowiązków – np. asystent(-ka) nie może być obecny na zajęciach ze studentem(-tką) czy ingerować w merytorykę studiowania.

 

Produkty